Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הטיפולים היעילים כנגד הפרעת אישיות גבולית

הטיפולים היעילים כנגד הפרעת אישיות גבולית
קרדיט freepik

פעמים רבות אבחנות פסיכולוגיות שונות יוצרות רושם מפחיד יותר ממה שהן באמת. כך, הביטוי הפרעת אישיות גבולית עשוי ליצור אסוציאציה שלילית ביותר, כאשר בפועל מדובר במצב של תנודתיות רבה בתחושות הפנימיות של האדם, נטייה למצבי רוח, אימפולסיביות וחוסר יציבות כללית. באופן מסורתי, הגבול המדובר היה בין נוירוזה לפסיכוזה, מכאן שמה של ההפרעה. אך כיום הראייה פחות מסורבלות וחד-משמעיות.

בנוסף, ההגדרות של אבחנות שונות הן תמיד דינמיות. נכון להיום, הפרעת אישיות גבולית נחשבת לבעיה שמקורה בוויסות חושי פגום. יתכן שזה ישתנה בעתיד, לאור מחקרים חדשים שישפכו אור על המנגנונים השונים של הבעיה, מה שגם מביא דרכים חדשות להתמודדות עם בעיה זו, שלעתים קרובות מפריעה גם לתפקודו של המטופל וגם משפיעה על סביבתו.

הטיפולים היעילים כנגד הפרעת אישיות גבולית
קרדיט freepik

התסמינים הבולטים ביותר של הפרעת אישיות גבולית

התסמין המכריע את האבחה של הפרעת אישיות גבולית הוא פעמים רבות חרדת נטישה. המצב הבלתי מאוזן של הלוקים בהפרעה מביא לכך שהם נקשרים לאנשים באופן אינטנסיבי מאוד, כולל אידאליזציה אדירה, מה שיוצר תלות בהם וחרדת הנטישה הבלתי נמנעת. הצד השני של המטבע הוא אכזבה מהירה מהאדם שקודם היה מושא להערצה, ולאחר מכאן – דה-ולידציה מוחלטת, שזהו ההיפך מאידאליזציה. הליך זה עשוי לגרור דיכאון, מחשבות אובדניות, פגיעה עצמית ועוד. בין התופעות ההתנהגותיות העשויות להצביע על קיומה של התופעה: התקפי זעם, פרנויות, תחושת ריקנות, דיספוריה,חוסר יציבות אישיותית.

החשיבות של אבחון מדויק בעת הטיפולים

בתחום הטיפול הפסיכולוגי, אבחנה נכונה חשובה באותה המידה כמו ברפואה הפיזיולוגית, אם לא יותר, היות והמצב הנפשי של כל אדם מהווה גורם רגיש מאוד המושפע ממגוון גורמים. במקרים מסוימים, על מנת לטפל בצורה טובה בבעיית הפרעת אישיות גבולית יש צורך בביצוע אבחון פסיכיאטרי מקיף, ובמידת הצורך גם שימוש בתרופות מהתחום. חשוב מאוד לראות את התסמינים בתור תסמינים ולא בתור האבחנה עצמה. כלומר, חרדת נטישה היא אמנם חרדה, אך היא מהווה קודם כל תסמין לבעיה מקיפה יותר, ולא אבחנה בפני עצמה. על מנת להעניק את הטיפול היעיל ביותר, חשוב לרדת לשורש הבעיה, לעשות זאת באופן רגיש ומתחשב במצבו הלא יציב של האדם הסובל מהתופעה. ראוי לציין ש-75% מהמאובחנים בהפרעה הן נשים.

התרפיות המתאימות לסובלים מהתופעה ומטרותיהן העיקריות

לאחר ביצוע ניתוח התנהגות והליכים נוספים המאששים שמדובר במקרה של הפרעת אישיות גבולית, ניתן להתחיל בהליכים טיפוליים. אחת השיטות שהוכחו כיעילות ביותר במקרים אלה היא השיטה דיאלקטית-התנהגותית. שיטה זו פותחה בתחילת שנות ה-90 והיא משלבת גורמים מתורות שונות, כולל בודהיזם. המטרה העיקרית שלו היא להחזיר למטופל את היכולת לשלוט על הוויסות החושי והרגשי שלו. העיקרון המנחה של הטיפול הוא המודל הביו-סוציאלי, והוא מציע הסבר סיבתי לשורש הבעיה בהתפתחות בויסות החושי.לעיתים מדובר בבעיות מהילדות, כאשר ההואה המטפל ביטל את הרגשות של הילד ובכך יצר חוסר הלימה בין המצב הנפשי בפועל לבין זה שמתואר מבחוץ.

התחזיות האפשריות עבור לוקים בהפרעת האישיות הגבולית (בורדרליין)

בעבר הדעה הרווחת הייתה שלא ניתן לתת מענה מלא לבעיית הפרעת אישיות גבולית. אך כיום ניתנים כלים שונים להתמודדות איתה, ואנשים רבים מתחילים לחיות את חייהם באופן מודע, מבינים את הטריגרים שיוצרים את התנודות החדות במצבם הנפשי, וכידוע – ידע והיערכות זה כוח. באמצעות ייעוץ פסיכיאטרי קבוע, טיפולים נפשיים, מעטפת תומכת כללית והתקדמות מתמדת לעבר חיים של סיפוק, מודעות ויציבות מבפנים ומבחוץ – ניתן למתן את התסמינים של התופעה ולעתים קרובות מאוד למנוע פגיעה עצמית חמורה או אף התאבדות.

במסגרת המכון הכח לשנות ניתנים כל השירותים החיוניים למצב נפשי תקין של המטופלים, כולל אבחון, טיפול רגשי וליווי אישי בהמשך, כך שהחיים עם ההפרעה יכולים להיות בהחלט טובים, יציבים וחיוביים.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
גם שומרי המסורת יכולים להנות ממים צלולים במהלך השבת
משפחות דתיות בישראל, כמו גם שומרי מסורת, חולקים את אותו...
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
ערב גיבוש לעובדים
לאחרונה אתם מביטים על העובדים שלכם וברור לכם שהם צריכים...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...