Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בתי הספר וראשי מערכת החינוך בלוד מסכמים שנת-לימודים בעידן ה'קורונה'

בתי הספר וראשי מערכת החינוך בלוד מסכמים שנת-לימודים בעידן ה'קורונה'
עיריית לוד

אין ספק כי שנת הלימודים תש"פ תיכנס לספרי ההיסטוריה הישראלית. מעולם לא היו מאות אלפי תלמידים בישראל בביתם תקופה כזאת ארוכה, ללא מוסדות חינוך, ללא מפגש עם חברי-כיתתם. מחג הפורים ובמשך כחודשיים הושבתה מערכת החינוך, וכולנו הכרנו את תוכנת ה'זום' שפרצה לחיינו. כיצד השפיע וירוס ה'קורונה' על בתי הספר, התלמידים, המורים והמנהלים בלוד? יצאנו לבדוק.

מסכמים שנת לימודים בעידן הקורונה
עיריית לוד

מנהלת תיכון 'דרכא' – איילה קליין: "בתיכון דרכא ע"ש מקסים לוי, הקורונה לא השפיעה בצורה דרמטית. תלמידי ומורי התיכון מלמדים ולומדים באמצעות אייפדים במהלך השנה. ספרי הלימוד מקוונים ודרכי ההוראה מתקיימים בהלימה ללמידה מתוקשבת. מיד עם הצהרת ראש הממשלה על סגירת בתי הספר, נבנתה מערכת למידה מותאמת לכל שכבה והמורים לימדו באמצעות שתי פלטפורמות: גוגל קלאסרום ו'זום'.

"המורים שלחו משימות מתוקשבות, מצאו אתרים נוספים ללמידה מגוונת. כיתות נחשון המשיכו לייצר פעילות ייחודיות דרך ה'זום'. כיתת י' נחשון אף אירחה מנהיגים מתחומים שונים כמו צבא ופסיכולוגיה והדבר שודר בערוץ 12.

"אין ספק כי זו הייתה שנה מאתגרת שממנה יש רק ללמוד. אנו מסיימים את השנה עם שתי תובנות, הנכונות למורים ולתלמידים כאחד – הראשונה: אין תחליף להוראה פרונטלית ולמילה טובה הנאמרת בגובה העיניים. שנית: יש בכוחנו להסתגל לכל מצב ולכל משבר".

מנהל בית הספר 'נווה שלום' – ראיד אזברגה: "בתקופת הקורונה כל העיניים נישאו כלפי מערכת החינוך, מחד גיסא מאחר והיא מסייעת להנעת גלגל המשק והצמיחה, ומאידך גיסא היו כאלה שראו בה דווקא את המשקולת שמושכת את כלל המשק מטה בזמן שהיא לא פותחת מספיק את שעריה.

"כך או כך בתי הספר וציבור עובדי ההוראה נותרו בעין הסערה ושק החבטות האולטימטיבי גם כאשר משרד החינוך מנסה להגן עליהם בכל דרך ולאפשר למידה בתאים הטובים ביותר לעובדי ההוראה.

"לדעתי, ברמה הפדגוגית חובה: א. על משרד החינוך לחייב כל מוציא לאור ומחבר ספרים כתנאי להיכלל במאגר הספרים המאושרים – ספר אלקטרוני שייתן מענה לתלמידים ללמידה מרחוק וכיתה וירטואלית. ב. חצר בית הספר תהפוך למוקד אקטיבי יותר למרחבי הלמידה. ג. לדאוג להכשיר הורים להשתמש באתרי התוכן של משרד החינוך בכדי לסייע לילדיהם בבית. ד. הפעלת מוקד בית ספרי עם תורן מבית הספר לסייע להורים בכל מיני שאלות ללמידה מרחוק. ה. על המשרד והמדינה לוודא ולדאוג שלכל תלמיד יהיה טאבלט משלו, במקום סכום ה 500₪ שחילקו עבור כל ילד. דבר נוסף – ברמת הכשרת המורים בסמינרים: על המל״ג להציע מסלולי הכשרה שונים למורים העתידיים ולבקש מהסמינרים למיניהם להתאים את עצמם למציאות החדשה בעידן הקורונה או למידה מרחוק".

מנהלת בית הספר 'לוי אשכול' – ענת אסף: "אשים זרקור על הדברים הטובים שזימנה לנו התקופה, בהיעדר מערכת פיקוח הנובעת מתוקף חוק חינוך חובה מחד, והמעקב המתמיד למפגשים וללמידה בדרכים חלופיות מאידך, הציבו בפנינו אתגר חדש.

"צוות ביה"ס הפגין חשיבה יצירתית ופורצת גבולות הצליח לעורר סקרנות ועניין בקרב התלמידים ולרתום אותם לעשייה. לדוגמא: מורת השילוב נפגשה עם תלמידיה באמצעות אפליקציית הזום ולימדה אותם לאפות עוגה בביתם, תוך היכרות עם מאפייני הטקסט המפעיל. התוצר הסופי היה כמובן תצלום של עוגת שוקולד מגרה.

"האפשרויות שלנו לסיוע הורחבו, כגון: הנגשת מחשב או טאבלט לתלמידים שנזקקו לכך בכדי שיצליחו ליטול חלק פעיל בלמידה מרחוק. חיפשנו ומצאנו דרכים חדשות להימנע מבדידות, להתחבר ולתקשר בנינו. למעשה, קרה דבר מדהים, ככל שהוחמרו ההנחיות והסגר התהדק כך מידת הקרבה בנינו הלכה וגברה בכל דרך אפשרית אחרת.

"התלמידים לקחו יותר אחריות אישית על הלמידה, השתתפו בלמידה מקוונת, הקליטו עצמם ושלחו סרטונים למורה.

"כמנהלת מצאתי עצמי תומכת ונתמכת בקבוצות שונות: עם הצוות, עם קבוצת המנהלים בעיר לוד, קבוצה פעילה בה התייעצנו, שיתפנו, הכלנו, סייענו והתמודדנו יחד עם האתגרים, המתווים וההנחיות שניתנו.

"לדעתי, חשוב לשמר את הדברים החיוביים שתקופה זו זימנה לנו: העמקת היחסים הבינאישיים בין התלמידים למורים, הקצאת זמן ללמידה עצמית, פיתוח מקצועי ויצירת תכנים מקוונים לאורך כל השנה, העלאת מעורבות ההורים, שמירה על הוגנות בחינוך ודאגה כי לכולם יהיו האמצעים הנדרשים ללמידה בכל עת. ולסיום, העתיד צופן לנו לא מעט אתגרים ומצבים של חוסר וודאות, לכן חשוב לאמץ את הגישה החיובית".

מ"מ רה"ע ומחזיק תיק חינוך – יוסי הרוש: "משבר הקורונה אתגר את מערכת החינוך בעיר לוד בחודשים האחרונים. מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים יחד עם אגף החינוך עבדו בשיתוף פעולה מלא על מנת להתגבר על הקשיים הטכנולוגים והפדגוגיים. כולם גילו אחריות, אכפתיות ויצירתיות גדולה תוך קבלת החלטות שהשתנו מדי יום ביומו.

"עיריית לוד בראשות ראש העיר, המנכ"ל וגזבר העירייה, היוו גורם תומך ומסייע לכל הצרכים הפיזיים המשתנים, וכמובן ליווי תמיכה וייעוץ ככל שנדרש. מנהלי בתי הספר וצוותי החינוך בעיר, גילו מנהיגות וראויים להערכה רבה על כך".

מנהל אגף החינוך בעיריית לוד – שלום עזרן: "שנת הלימודים תש"פ מיוחדת מאתגרת ובעיקר מלמדת. ערכי ליבה של אמון אומץ ואהבה באו לידי ביטוי בימי משבר קורונה שעדיין מלווה אותנו. מנהלים וצוותי חינוך התעלו וגילו מנהיגות ויצירתיות ואחריותיות ראויים לשבח.

"בנוסף מערך ההתנדבות ומסירות ללא גבולות, אמנם אין תחליף למגע ונוכחות תלמידים במסגרות החינוכיות.

ראש העיר ומ"מ רה"ע והמנכ"ל נרתמו למשימה באופן יוצא מן הכלל. שיחות אישיות ליווי ותמיכה ומשאבים רבים ללא הגבלה. למדנו ששיתופי פעולה עם כל האגפים ביטול האגו ורצון לתת מענה אופטימלי לצרכים הובילו למקום שכל הרשויות מנסות לחכות את העיר לוד.

"החלטות שקולות ומבוססות נתונים עם שיתוף של כל הנוגעים בדבר. אני גאה להיות חלק אינטגרלי מעשייה חינוכית מיטבית בלוד".

ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו: "משבר הקורונה הביא איתו אתגרים בזירת החינוך וההוראה בלוד, וסייע לנו להבין טוב יותר את משמעותו האדירה של המפגש האנושי, ואת היכולת לעורר את המוטיבציה להתאמץ, לפתח חוסן להתמודד עם אתגרים, ולחדד את הסקרנות והיצירתיות. עם ההחלטה על סגירת מוסדות החינוך התבקשו הצוותים החינוכיים להמשיך ולספק מענה לימודי ורגשי לתלמידים על-מנת לשמור על הרצף הלימודי. למדתי בתקופה זו כי מחוייבות בתי הספר לתלמידים קיימת, ביתר שאת, בשעת חירום וכי יש חשיבות רבה בשמירת הקשר בין המורה לתלמידים דווקא בזמנים שבהם לא ניתן להגיע לבית הספר. שמחתי בכל התקופה למצוא מערכת חינוך אחראית, מגויסת ויצירתית, תוך שיתופי פעולה ראויים לכל שבח עם אגפי העירייה השונים ועם מערך מתנדבים נפלא. ליוויתי באופן אישי את מערכת החינוך עם חזרתה לפעילות מלאה ועשינו את כל הנדרש כדי לדאוג לשלומם ובריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה, תוך הקפדה על הניקיון של כל מוסד חינוכי וכללי הגיינה אישית, וכמובן עדכון ושיתוף ההורים. אני מודה לכל השותפים שנרתמו למשימה במלוא האחריות, לממלא מקומי יוסי הרוש – מחזיק תיק החינוך, למנהל אגף החינוך – שלום עזרן, ולכל המנהלים על שיתוף הפעולה וקבלת החלטות ראויות ומקצועיות, וכמובן להנהגת ההורים היקרה".

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...
ביטחון למגורים ומסחר: המשמעות של מנעולים לחלונות הזזה
מנעול לחלון הזזה הוא מאפיין אבטחה חיוני המבטיח את הבטיחות...
תביעות נזקי גוף
תאונות יכולות לשנות את חיינו בהרף עין ולהשאיר אותנו עם...