Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מנהל ביה"ס 'נווה שלום' בלוד, ראיד אזברגה: "פרס החינוך הארצי היוקרתי שקיבלנו הוא העדות על העשייה האדירה"

מנהל ביה"ס 'נווה שלום' בלוד, ראיד אזברגה: "פרס החינוך הארצי היוקרתי שקיבלנו הוא העדות על העשייה האדירה"
עיריית לוד

בית הספר היסודי 'נווה שלום' בחינוך הערבי בלוד מונה כיום 410 תלמידים • מנהל המוסד, ראיד אזברגה, נכנס לתפקידו לפני כ-12 שנה, ומאז נותן את מלוא כוחותיו עבור הצלחתם • את ראש העיר העומד לימינו, הוא פגש כסטודנט ב'בר אילן' ויחד ביצעו מהפכה והחדירו אמון בהנהלה • לא פלא, כי 'נווה שלום' זכה בפרס היוקרתי – "פרס החינוך הארצי" • לכתבה המלאה >>>

פרס החינוך הארצי
עיריית לוד

בלב שכונת הרכבת המיתולוגית, שנקראה על שם תחנת הרכבת הגדולה ביותר בארץ דאז, שוכן לו בית הספר 'נווה שלום' בו לומדים 410 תלמידים.

לפני 12 שנה הגיע ראיד אזברגה לנהל את המוסד שהתאפיין בהישגים לימודיים נמוכים ואקלים בית ספרי שמשקף תמונה לא מזהירה במיוחד, כל זה בצל ה'וועדה הממונה' שניהלה את העיר במשך קרוב לעשור.

פרס החינוך הארצי
עיריית לוד

מטפסים מלמטה למעלה

ניהול ביה"ס בתנאים ההם נחשב למשימה די קשה בהיעדר תמיכה מספקת מהרשות המקומית, עד שנבחרה הנהגת עיר חדשה ורעננה בראשותו של עו"ד יאיר רביבו, אותו הכיר אישית אזברגה שנים רבות לפני – כבן העיר, וגם מהלימודים המשותפים שלהם באוניברסיטת 'בר אילן', כאשר רביבו שימש כיו"ר אגודת הסטודנטים.

בעבודה מאומצת, קשה ומשותפת עם הרשות המקומית ששמה לה כיעד עליון את התמיכה בחינוך, האמין ראש העיר כי הדיה של ההשקעה שהוא נותן לשכונות הערביות, יהדהדו לכל מעגלי החיים בכלל בתי הספר בחינוך הערבי, ומאז הוקמו בשכונה מתנ"ס ואולם ספורט, מועדון נוער, משחקיות, תשתיות והיד עוד נטויה.

למעשה, בזכות עבודה משולבת ידיים, הצליחו להתגבר על הקשיים והמכשולים הרבים שהציפו את הדרך לזינוק תודעתי אל עבר המצוינות ואף להעפיל למקום מכובד ברשימת בתיה"ס המובילים בהישגי המיצ"ב ונתוני האקלים הבית ספרי במדינה.

ממשיכים לטפס, גם מהפסגה…

"אחד ההישגים הכבירים שביה"ס מתגאה בהם, הוא הזכייה בפרס החינוך הארצי" פותח ומספר בגאווה המנהל המסור של המוסד. "זהו הפרס היוקרתי ביותר, שמוענק למוסד חינוכי בארץ והוא העדות על העשייה האדירה וההשקעה הממוקדת במטרות שהצבנו לנגד עיננו". ולא לחינם: 'נווה שלום' קיבל את הפרס בזכות ההישגים הלימודיים, החדשנות, החשיבה מחוץ לקופסה והפרויקטים לחיים משותפים עם ביה"ס המעפילים.

בטקס הענקת הפרס השתתף ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו שמסר את ברכתו למנהל ביה"ס ראיד אזברגה, ובאמצעותו לצוותי ההוראה, לתלמידים ולהורים, "הפרס היוקרתי מוסיף כבוד וגאווה לביה"ס 'נווה שלום' בפרט ולמערכת החינוך בלוד בכלל והוא מבטא את העשייה החינוכית האדירה שיש בלוד. נציב את החינוך בראש סדרי העדיפויות ונגביר את החינוך בלוד לתרבות לסובלנות ולערכים לצד הגשמה עצמית ומצוינות" אמר רביבו.

"אני זוכר שבתום טקס הענקת פרס החינוך הארצי, במעמד שר החינוך ובהשתתפות ראש העיר והנהגת העיר, הפיקוח והנהלת המחוז, בדרכי חזרה עם משפחתי מירושלים, עצרתי את רכבי בשולי הדרך ושאלתי את עצמי: "נו מה עכשיו? מכאן לאן?"… זאת הייתה תחושה מוזרה, מהולה בניחוח ההישג האדיר ובמקביל נתקפתי בסוג של דאגה. איך ממשיכים מכאן הלאה עם הישגים נוספים?". אזברגה מוסיף ומציין כי "העובדה ש-100% מהמורים דיווחו בנתוני המיצ"ב האחרון על שביעות רצון מתפקוד ביה"ס, רק הוסיפה לתחושות האחריות המוטלות עליי וגרמה לי להתמקד בשאלה איך אנחנו משמרים את כל ההישגים האלה, ומייצרים עוד מעגלים חדשים לעשייה הבלתי פוסקת".

פרס החינוך הארצי
עיריית לוד

הניהול המוצלח – מגיע בעזרת התלמידים

שעת תה: בבית הספר מתקיימת פגישה קבועה מידי חודש ובה יושב המנהל עם מועצת התלמידים. שעה זו נערכת באווירה נוחה עם ארוחת בוקר, כך שכל משתתף מביא איתו משהו מהבית לארוחה, כולל המנהל והמורים המשתתפים. המנהל מכיל את התלמידים ומקשיב להם, דן בהצעות שלהם, בדעותיהם השונות בקשר לכל המתרחש בבית הספר, אוסף מהם רעיונות ומשתף אותם בכל חודש. בתום הפגישה, הם מסכמים יחד את אשר דובר והמנהל מעלה את הסיכומים לדיון בישיבת הצוות הניהולי.

דו-קיום: שת"פ בין יהודים וערבים

אחד הפרויקטים המרתקים והיעילים שהוביל בית הספר, הוא פרויקט בשם "מעפילים אלסלאם" – וזאת במטרה לקדם חיים משותפים בין ערבים ויהודים בעיר לוד, ובמטרה להכיל את האחר. כך  נוצר שיתוף הפעולה בין ביה"ס 'נווה שלום' לביה"ס 'המעפילים', דרך פגישות ופעילויות חודשיות קבועות בין שני בתי הספר – יחד עם חיבור לערכי החודש במסגרת תכנית מפתח הלב, אשר נותנים מענה לסוגיות השונות של ערכי חיים משותפים.

קיום מפגשים אלו הוביל ליצירת מקהלה משותפת בין שתי בתי הספר, מקהלה ששרה לעיר לוד את השיר "כי לוד היא הבית שלי" اللد هي بيتي עם שילוב שתי השפות. השיר מעורר ערכי הכרה של התרבות, החברה, הדת, ההיסטוריה, המורשת והלשון של הצד השני, תוך גאווה בעיר לוד ובתושביה על כל גווניהם. מקהלה זו, השתתפה בכנסים ואירועים שונים, והיא מייצגת את הדו קיום בשיא חיבורו.

שיתוף הפעולה עם בית ספר 'המעפילים' כלל גם את צוותי המורים משני בתיה"ס שהתחלפו לעתים תכופות. אחר כך זה עלה בעוד מדרגה, כאשר שני המנהלים התחלפו. אזברגה ניהל ליום אחד את בית ספר 'מעפילים'. "אחת החוויות הלא נשכחות עבורי", מציין המנהל. "כאשר התחלפנו אני וגב' מלי פרץ זריהן – מנהלת בית ספר 'המעפילים', בניהול בתי הספר, אני הלכתי לבית הספר שלה והיא הגיעה אל בית הספר שלי בשכונת הרכבת לנהל אותו – אני לא אשכח את היום בו עמדתי עם תלמידי ביה"ס היהודי 'המעפילים' וצוות המורים במסדר הבוקר ואז נשאתי דברים בפניהם על חשיבות ומהות החיים המשותפים בעיר לוד הלכה למעשה. הורים נכנסו לחדר לחפש את המנהלת ואז הופתעו למצוא מנהל מסוג אחר לא צפוי… גם עבור המנהלת מלי זו הייתה חוויה מיוחדת להתנסות בניהול בית ספר ערבי ליום אחד. כמובן שבסוף היום אני ומלי מישבנו אחד את השני".

פרס החינוך הארצי
עיריית לוד

מנהל מוצלח – הוא ראשון בין שווים

כמנהל ביה"ס, אזברגה מאמין שהידע, היצירתיות, החוכמה, היוזמה ועוד המון תכונות ומאפיינים הם לא נחלתם הבלעדית של מנהלי בתי ספר, אלא של כל אחד מחברי הצוות שיש בתוכו פנינה של אחריות ומוצלחות, ומנהל טוב – עליו להוציאה לאור.

למשל: בתעודת פרס החינוך הארצי שקיבל המוסד, נאמר בפני הקהל הרב כי ההישג הינו של הצוות ושל המנהל ראיד אזברגה. כלומר, עבורו – הצוות לפני הכל. אזברגה מאמין בצוות, כמשאב החשוב והיקר ביותר.

בתעודת ההוקרה שקיבל ביה"ס עם הפרס, נכתב בין היתר: "על היותו של בית הספר מגדלור של חינוך המציג עמדה חינוכית, ערכית, עיקשת ובלתי מתפשרת, בלב שכונה ששוררים בה תנאים קשים ביותר, בזכות האמונה ביכולתם של אנשי חינוך לעשות שינוי ולהטביע חותם בקרב כל סוגי האוכלוסיות ולהעניק לכל ילד בישראל את האפשרות לאופק אקדמי".

מבט בעין של ה'שונה'

"בית הספר שלנו", אומר אזברגה, "הוא היחידי באזור בחינוך הערבי שיש בו שתי כיתות תקשורת (אוטיזם). כיתות לתפארת עם אוכלוסייה די מיוחדת, תלמידים מקסימים וחכמים שלכל אחד מהם יש את המיוחד שלו. בית ספר נותן במה עבור תלמידים אלה לממש את היצירתיות והייחודיות שבתוכם כלפי חוץ, מעניק לכל תלמיד את מירב ההתייחסות החינוכית, הרגשית, החברתית, וזאת בהתאם לצרכיו הייחודיים, ומאפשרים לו לחשוף את זהותו הייחודית".

השכנות של בית הספר עם בניין הנהלת רכבת ישראל, סייעה להם לקיים פרויקטים רבים משותפים, בזכות שיתוף הפעולה המדהים עם גב׳ אתאר חאסקיה, מנהלת קשרי קהילה ברכבת ישראל שבאמצעותם שילבו את התלמידים בקהילה, בשיפור פני השכונה וטיפוח האווירה.

התוצאות – פרי ההשקעות

בכיתות א'-ב' מתקיימים פרויקטים רבים, בדגש על העלאת המוטיבציה לחקר וחשיבה יצירתית, להעלאה הדימוי העצמי בקרב התלמידים, כמו פרויקט "ענק הקריאה" ופרויקט "תאטרון ודרמה". בכיתות הנמוכות פיתחו במוסד סביבה לימודית עשירה המובילה להבנה מעמיקה, לטיפוח חשיבה ולמידה, להישגיות, ליצירתיות ולמצוינות.

לא פלא כי נתוני המיצ"ב בביה"ס הם במגמת עלייה. תוצאות מבחני המיצ"ב תמיד מצביעים על חיזוק עם הישגים מעל לממוצע הארצי.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...
ביטחון למגורים ומסחר: המשמעות של מנעולים לחלונות הזזה
מנעול לחלון הזזה הוא מאפיין אבטחה חיוני המבטיח את הבטיחות...
תביעות נזקי גוף
תאונות יכולות לשנות את חיינו בהרף עין ולהשאיר אותנו עם...