Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ה'חווה החקלאית – תלמי אחווה' בלוד: אהבת האדמה והאדם כאחד

ה'חווה החקלאית – תלמי אחווה' בלוד:  אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

בין ערוגות ירוקות מלאות בשלל פירות וירקות וחממות המגדלות פרחים צבעוניים ותותים אדמדמים, שוכן בית הספר ה'חווה החקלאית – תלמי אחווה', אשר מבקרים בו מידי שבוע 1,200 תלמידים מרחבי העיר לוד • 12 אנשי מקצוע איכותיים יטמיעו בהם את האהבה לאדמה, לטבע ולחקלאות וגם – לאחווה בין איש לרעהו • בסיור בחווה תרגישו באווירת גן-עדן, עם הפסטורליות והשלווה המרגיעה שבשטח • "כאן מקבלים חינוך ערכי לאהבת עבודת האדמה ואהבת האדם באשר הוא אדם", מציין תומי שי מנהל החווה • הצצה וסקירה על בית הספר היחיד מסוגו בעיר לוד • לכתבה המלאה >>>

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

אוטוטו ט"ו בשבט – חג האילנות, ואין מתאים יותר מאשר לקבל הצצה אל המקום שהכי מזוהה עם החג הנפלא הזה: לפני 8 שנים, הוקמה ה'חווה החקלאית – תלמי אחווה' בעיר לוד. היא שוכנת בסמוך לקריה המדעית טכנולוגית 'אורט' לוד, באזור הדרום-מערבי של העיר, ובשטחה 7 דונם של פאר יצירה – פרי עמלם של עובדי החווה והתלמידים המקסימים, הזורמים בכל ימות השבוע ללימודי חקלאות בשמחה.

החווה חקלאית הינה בית ספר לכל דבר ועניין, בעלת סמל מוסד ממשרד החינוך. 12 אנשי מקצוע עובדים בה. אל החווה מגיעים 1,200 תלמידים ותלמידות מידי שבוע מבתי הספר בעיר לוד. התלמידים בחווה לומדים חקלאות ונושאים נוספים הקשורים לאיכות הסביבה, קיימות וענפי חקלאות – כמו דבוראות, גידול ירקות, בוסתנאות, גידול בבתי צמיחה חסויים ועוד.

את החווה מנהל תומי שי, איש נעים הליכות המעניק את כל כולו למען הצלחתה, בן 60 ואגרונום במקצועו. לתומי, תעודת הוראה בחקלאות, תואר שני במנהל חינוך, לצד וותק של 31 שנים במשרד החינוך.

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

אווירת גן-עדן עם שלווה פסטורלית

כאשר נכנסים אל שטח החווה, מרגישים בעולם אחר. יופיים של הפרחים, העציצים והציפורים המצייצות, מעניקים תחושת שלווה וחוויה של מעין גן-עדן. שקט פסטורלי, מרגיע. בין התרנגולים המקרקרות שמסתובבות להן בחופשיות, לנחילי המים הזורמים במערכות ההשקיה המושקעות, קירות ירוקים, אשר עליהם פרחים, או אפילו ירקות ואין סוף של זנים צבעוניים.

"תחומי הפעילות שלנו", פותח ואומר המנהל ומשתף, "הן גן ירק, מנהרות לגידול ירקות ופרחים, בית רשת לגידול צמחי בית וגן, חממה חקר, בוסתן, דבוראות, אורח חיים בריא (בישול במטבח שדה), גידול צמחי מרפא ובושם והפקת שמנים, סבונים ומשחות, וכן פינת חי טיפולית".

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

מדוע הוקמה החווה החקלאית בלוד, והאם ישנה כזאת בכל עיר?

"החווה הוקמה בעקבות פניה של הרשות המקומית למשרד החינוך, בבקשה לקבל סמל מוסד מתאים להקמת חווה, מתוך רצון להקנות לילדי העיר לוד חינוך חקלאי, וזאת בנוסף למקצועות ההוראה הנהוגים בבית הספר", אומר תומי. "ברחבי הארץ – ישנן 51 חוות חקלאיות ו'חוות תלמי אחווה' שלנו – היא אחת מהן".

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

ומה מיוחד בה?

"צוות החווה מונה 12 אנשי צוות – ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, העובדים יחדיו מתוך בחירה ומשקיעים רבות בחינוך ערכי לילדי העיר. ילדי החווה שותפים באופן מלא לעשייה הנרחבת והלמידה היא למידת חקר ושאילת שאלות. כאן הם מקבלים חינוך ערכי לאהבת עבודת האדמה ואהבת האדם באשר הוא אדם".

מהאדמה אל צלחת התלמיד

בסיור קצרצר בשטח החווה, גילינו עולם מלא בצבע ומקור להשראה. ערוגות של תפוחי-אדמה, סלק, חסה ושומר, לצד בוסתן של פירות הדר, ההולך ונבנה בימים אלה לתפארה. בהשקעה רבה, מוצאים המורים אל הדרך אל התלמידים והתלמידות – ומעבירים להם את חומר הלימוד המרתק על האדמה.

כאשר התלמיד יבקר בסופר-מרקט, הוא יבחין בירקות אשר על המדף, או אז ידע כיצד עשה הירק כל הדרך מהחווה, אל שולחנו של הצרכן, האזרח ואל הסיר שבמטבח. מעבר ללימוד התיאורטי, ישנו ערך-מוסף חשוב בחווה. התלמידים ינסו בעצמם, יכינו את הקרקע, יזרעו את הגלעין או הזרע – וידאגו לטפח, לשמור, לגדל, ולבסוף אף לקטוף, לאכול ולטעום מהטבע.

כל כיתה – חוויה של למידה

כיתות לימוד מושקעות יש בחווה החקלאית. למשל: בראשונה – התלמידים ילמדו כיצד להפיק קמח מחיטה, שמן מזיתים, או תבלינים מצמחים. בשנייה – כיתת ניסוי מרתקת גם עבור מבוגרים שיבקרו בה, בהן ילמדו הילדים כיצד התרנגולת מטילה ביצה ועוד שלל ניסויים ייחודיים. ובשלישית, זוהי כיתה טיפולית עם הווי כפרי ובה חיות מחמד, כדוגמת – ארנבים, שרקנים, תוכי, צ'נצ'ילות וגרבלים – מהן ילמדו המטפלים את הילדים – על מושגים ולקחים לחיי היומיום.

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

אהבה ואחווה – דרך המטבח

מטבח החווה – מספר את סיפורה של החווה בצורה הנאמנה ביותר. המטבח הלימודי משמש את כל באי החווה, ערבים ויהודים, דתיים וחיוניים, ללא הפרדה של כלים, תוך התחשבות וכיבוד האחד את השני – וממקום של אחריות רבה. זה הסיפור המיוחד של החווה – ואהבת וכיבדת את רעך כמוך, מקטן ועד גדול.

המסר: קבלת השונה ושלום בין אוכלוסיות שונות

"החווה החקלאית חרטה על דיגלה את קבלת השונה ואת ההתייחסות לרב תרבותיות המאפיינת את העיר לוד", מסיים תומי, "ובחזונה יש קריאה לפעול למען שלום ואחווה בין האוכלוסיות השונות". הוא קורא לתושבי ותושבות העיר, "להצטרף לעשייה בחווה ולהיות שותפים לחזון הרואה בחווה מקום המהווה מרכז חינוך קהילתי המשלב חינוך חקלאי, סביבתי וחברתי בדגש על יחסי הגומלין בין אדם לסביבתו הטבעית והאנושית".

אהבת האדמה והאדם כאחד
עיריית לוד

בהזדמנות זו, הוא גם מבקש להודות לרשות המקומית והעומד בראשה עו"ד יאיר רביבו, על כך שהיא מאפשרת את העשייה והתמיכה – הן החומרית והן המוראלית. וכן לכל עובדי העירייה מכל המחלקות, על הסיוע ותשומת הלב. ובמיוחד לאגף החינוך והעומד בראשה שלום עזרן ומ"מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך יוסי הרוש – על הליווי, האכפתיות והשותפות.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
למה לפנות אל מתקשרת רוחנית?
כאשר אנו מחפשים תשובות, הדרכה או ייעוץ בקשר לנושאים שונים...
הפופולריות הגוברת בקרב הילדים לתחום הרובוטיקה
חוגי רובוטיקה לילדים הופכים לפופולריים יותר ויותר בשנים האחרונות. חוגים...
התערוכות במרכז לאמנות עכשווית רמלה נפתחות לקהל
אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו שבילים נפגשים רחוב הרצל 12 אוצרת:...
סליחות ותשליך בלב ים
בעיצומם של עשרת ימי התשובה, יצאו תלמידי בית החינוך אמית...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
מצטיין מח"ט צנחנים לראש השנה, רס"ל ישראל רובינוב תושב לוד
ביום שני האחרון, בתאריך 11.9.23 התקיים טקס מצטיינים בראשות מפקד...
פסטיבל 'רמלה עיר עולם' 2023
חגיגה חווייתית לכל המשפחה עם מיטב האמנים המובילים * מופעי...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
חוליית שודדי כספות נעצרו בשפלה
כח משימה מיוחד שהקים מפקד מחוז מרכז - ניצב אבי...
ריקוד מושחת זה דווקא כיף, וקל ללמוד
יקום מי שלא האמין שיוכל לרקוד אי פעם ריקוד מלהיב...