ישראל היא אחת המדינות הצפופות מבחינת כלי רכב לכל ק"מ כביש. לפי נתונים רשמיים שפורסמו רק לאחרונה על ידי ארגון ה-OECD, מסתבר שעל ק"מ כביש בישראל יש כ-2,800 רכבים. זאת לעומת ממוצע של כ-800 בלבד בקרב מדינות הארגון. בתוך התפאורה הזו, אופניים חשמליים עשויים להיות פתרון של ממש לגודש בכבישים.
למרות הסטיגמה שאולי דבקה בהם, אופניים חשמליים אינם מוצר שמשרת בני נוער וצעירים בלבד. מדובר בפתרון תחבורתי מעולה שמשתמשים בו גם מבוגרים, סטודנטים, הורים וכמובן בעלי מקצוע (כמו שליחים) אשר עבורם האופניים הם כלי עבודה.
אופניים חשמליים בניגוד לעמידה בפקק
ככל שנסללים בישראל יותר ויותר שבילי אופניים, וככל שנחנכות יותר ויותר תחנות רכבת, האופניים החשמליים הופכים לנפוצים. במיוחד ובפרט באזור המרכז שבו רכיבה על דו-גלגלי-חשמלי חוסכת עמידה מתסכלת בפקקים הבלתי נגמרים. יתרה מזו, כל אופניים חשמליים שאתם רואים ברמזור או בשולי הדרך, מסמלים למעשה רכב אחת פחות על הכביש. כלומר לא רק הרוכבים החשמליים מרוויחים, אלא החברה כולה.
דגמי אופניים חשמליים מאפשרים כיום גמיעת מרחקים ארוכים, ומרחיבים את פוטנציאל ההגשמה של המוצר המצוין. טווח הנסיעה של האופניים הממונעים נמדד על פי הסוללה שבמרכזם, או למען הדיוק לפי הקיבולת שלה הנמדדת באמפר/שעה (בקיצור, "אמפר").
עד לפני מספר שנים, אופניים חשמליים עם 10-12 אמפר היו נחשבים לאופניים איכותיים ובעלי טווח גדול. כיום זהו כמעט הגבול התחתון. ישנם אופניים חשמליים המאובזרים היטב בסוללות עם קיבולת של 20-21 אמפר (וישנן אפילו סוללות גדולות עוד יותר). אופניים חשמליים עם אמפר גבוה מסוגלים להשלים מרחק של כמעט 40-50 ק"מ. כלומר, יכולים לשנע עובד מקריית אונו לתל אביב ובחזרה ללא מאמץ.
פחות זיהום אוויר
לצד ההבטחה הרבה שגלומה באופניים החשמליים מבחינת הגודש בכבישים, הכלי הירוק והפופולרי הזה עשוי להפחית דרמטית את רמת זיהום האוויר בישראל. מספר כלי הרכב הפעילים בישראל עומד כיום על כ-3.7 מיליון מכוניות. אופניים חשמליים, המפחיתים כאמור את שיעור הרכבים על הכבישים, מעניקים לכולנו פתרון ראוי גם לזיהום אוויר.
אין מדובר בעניין של מה בכך. זיהום אוויר הוא אחד מהגורמים המרכזיים להתפתחות מחלות לב, מחלות ריאה, לחץ דם ועוד. אופניים חשמליים אמנם אינם מספקים את המענה של הכושר הגופני (כמו אופניים רגילים), אך הם בהחלט מסייעים בשיפור ההתמודדות של ישראל עם זיהום האוויר. המשרד להגנת הסביבה בעצמו מוביל מהלכים בנושא ואף צייד עובדים מטעמו באופניים חשמליים.
בטיחות ומודעות גוברת בנושא אופניים חשמליים
אחת הביקורת העיקריות הנשמעות כנגד אופניים חשמליים הוא הנושא של תאונות הדרכים. בעוד שלא ניתן להתעלם מכך שרוכבי אופניים חשמליים מעורבים בתאונות, ושחלקן אף קטלניות, צריך לציין לטובה את העלייה הגבוהה במודעות לגבי הנושא. הן בזכות הגברת האכיפה לגבי רכיבה בטוחה והן תודות לסלילה עקבית של שבילי אופניים חשמליים המאפשרים הפרדה בין הכלים הקלים לשאר המשתמשים בדרך.
בעיר תל אביב לבדה מחולקים מדי שנה כ-20,000 דוחות כנגד רוכבים חשמליים בעקבות רכיבה על המדרכות בניגוד לחוק, אי חבישת קסדה, הפרת חוקי תנועה ועוד.
המסר החשוב כאן הוא שההגה בידיים של הרוכבים החשמליים. ככל שהרוכבים יקפידו יותר על חוקי התנועה, וככל שהם ימנעו מרכיבה מסוכנת, כך סביר להניח שהמדינה תוכל להקל בגזרות ובאכיפה. מהלך אשר עשוי לפתוח את השוק ולהרחיב אותו גם לקהלים נוספים. אופניים חשמליים הם כלי שיכול לשמש מגזרים שונים וחתכי אוכלוסייה מגוונים, האחריות נמצאת בידי כל אחד ואחד מהרוכבים.