פסיכולוגי ודידקטי- מה ההבדל בין האבחונים?

פסיכולוגי ודידקטי- מה ההבדל בין האבחונים?
קרדיט - Freepik

ההבחנה בין אבחון דידקטי לפסיכודידקטי היא שהראשון שם דגש על יכולות קוגניטיביות ומיומנויות אקדמיות, בעוד שהאחרון מתרכז במרכיבים הרגשיים והפסיכולוגיים של הלמידה. אבחון פסיכודידקטי עשוי לכלול הערכה של היכולות הקוגניטיביות והכישורים האקדמיים של האדם, כמו גם את רמות המוטיבציה, ההערכה העצמית והחרדה שלו.

באמצעות קריטריונים או מאפיינים ספציפיים, אבחון דידקטי הוא טכניקה המאפשרת להעריך ולזהות לקויות למידה או הפרעות למידה ספציפיות. ניהול של הערכות ומבחנים סטנדרטיים להערכת יכולות קוגניטיביות ומיומנויות אקדמיות הוא בדרך כלל המקרה בסוג זה של אבחון. על מנת לספק הבנה מקיפה של החוזקות והאתגרים של הפרט, הוא משמש לעתים קרובות בשילוב עם שיטות אבחון אחרות, כגון תצפיות של מטפלים או מדריכים.

אילו קשיים ניתן לגלות במהלך האבחון?

דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה הן דוגמאות ללקויות למידה ספציפיות או הפרעות שיכולות להשפיע על יכולתו של אדם ללמוד, לעבד ולשמר מידע. אבחון דידקטי מאפשר לזהות בעיות אלו. על מנת לבצע אבחון דידקטי, איש מקצוע עשוי להתייחס להערכות קוגניטיביות והישגיות, תצפיות ומידע מאחרים, כגון מורים או הורים. חשוב להכיר בכך שאבחון דידקטי הוא רק חלק קטן מתוך מגוון שיטות אבחון של לקויות למידה. על מנת להגיע להבנה מעמיקה של הקשיים, ייתכן שיהיה צורך להעריך גורמים נוספים, לרבות תפקוד פסיכולוגי ורגשי בעזרת אבחון פסיכולוגי.

מהי ההגדרה של אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הוא שלב ראשוני חיוני בזיהוי הגורם הבסיסי לאתגרים של הילדים ויישום הטיפול המקצועי הנדרש ושינויי הלמידה. הערכה מקיפה זו מעריכה את החוזקות והחולשות הפסיכולוגיות והדידקטיות של הפרט, בהתחשב במצבו הרגשי, ביכולת האינטלקטואלית ובקשיי הלמידה שלו. צוותים חינוכיים ממליצים לעתים קרובות על מכוני אבחון בהם ניתן לבצע את כל האבחונים הדרושים במקום אחד, ממש כמו במכון תושיה, כאשר הם צופים באתגרים במגוון תחומים. מטרת האבחון מסוג זה היא לזהות את הגורמים הבסיסיים לאתגרים אקדמיים, התנהגותיים או חברתיים מתמשכים. בדיקה פסיכודידקטית מתבקשת לעיתים קרובות על ידי הורים לילדים ומתבגרים מסיבות שונות, כגון זיהוי לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD). חששות לגבי עיכובים התפתחותיים, בעיות התנהגות וביצועים אקדמיים הם בין הסיבות הנפוצות ביותר לקבלת אבחון פסיכודידקטי. אף על פי כן, חלק ניכר מההורים מבצעים גם אבחונים פסיכודידקטיים לילדיהם כתוצאה מתפיסתם האישית שילדיהם חווים קשיים משמעותיים בתחומים ספציפיים. חשוב להכיר בכך שהאינטואיציה של ההורים מדוייקת לעיתים קרובות, וניתן לשפר משמעותית את איכות החיים של הילד והמשפחה כולה על ידי אבחון מוקדם.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך נראה ביתן תערוכה שאי אפשר להתעלם ממנו?
אנשים שרוצים לקדם את העסקים שלהם בעולם בוחרים הרבה פעמים...
הפעלות יום הולדת שאפשר לעשות לבד
חוגגים יום הולדת לילד/ה? רגע לפני שאתם משלמים הון למפעילים...
איך עושים שיפוץ בבית?
אחד מהדברים שהכי מטרידים אנשים שרוצים לעשות שיפוץ בבית, זו...
מי שמבין אתגרים יכול לעזור לצלוח אותם
המסלול הרגיל והטבעי של החיים מזמן לנו לא פעם אתגרים...
בטיחות המטבח והכרת המערכות
במטבחים מוסדיים גדולים בהם הסיכון לשריפה גבוה משמעותית בשל תהליכי...
דרכים שונות לנהל הליך גירושין
כאשר בני זוג נשואים מגיעים לשלב ביחסים בו הם נדרשים...
יש דברים אותם אסור לדחות למועד מאוחר יותר
חכמים מאיתנו טבעו את המושג: סוף מעשה במחשבה תחילה. הכוונה...
מתנה שכל גבר ישמח לקבל
נשים רבות מוצאות את עצמן מחפשות מתנות לגברים מידי פעם....
מה חשוב לדעת על הפקת סרטון תדמית
בעלי עסקים רבים ניצבים בפני אתגר משותף: כיצד להרחיב את...
טיולים מאורגנים בארץ
הישראלים אוהבים מאד לטייל אבל לא תמיד זה קל ונוח...
דילוג לתוכן