Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תרופות לירידה במשקל – האם הן באמת יעילות?

תרופות לירידה במשקל – האם הן באמת יעילות?
מקור pixabay

רבים תוהים מדוע יש צורך בתרופות לירידה במשקל, שהרי ידוע כי אכילת יתר, ובפרט   תזונה לא בריאה המבוססת על מזון מתועש ומעובד, וגם אורח החיים היושבני והיעדר פעילות גופנית – הם הגורמים להשמנה.

בקרב הציבור קיימת הנחה, לפיה אנשים עם השמנת יתר הם אלו שאשמים במצבם, אם בגלל שהם לא מקפידים על תזונה מאוזנת או שפשוט אין להם שום כוח רצון לעזור לעצמם.

תרופות לירידה במשקל – האם הן באמת יעילות?
מקור pixabay

אבל המחקרים מהשנים האחרונות מראים אחרת. אמנם חיים לא בריאים תורמים בהחלט להשמנה, אבל כשמדובר בהשמנת יתר, המשקל העודף נובע ברובו ממאפיינים בלתי נשלטים, כמו גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי ומטבולי, סיבות רפואיות ומחלות רקע שונות, מצב נפשי ועוד – בכך גם ארגוני הבריאות  מכירים. לכן על רקע כל הסיבות האלו פותחו תרופות לירידה במשקל.

זהו גם ההסבר לנתונים בישראל שכלל אינם מעודדים: יותר ממחצית מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל והשמנת יתר, כך עפ\"י נתוני המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, מה שגרם לכך שההסתדרות הרפואית הגדירה את ההשמנה כמחלה לכל דבר. אבל למרות כל המאמצים של מערכות הבריאות, שיעור ההשמנה בישראל רק  הולך וגדל – גם בהשוואה למדינות מפותחות אחרות.

תרופות לירידה במשקל הן פרי של התקדמות המחקר העולמי בתחום של השמנת יתר. בשנים האחרונות המדע תרם להבנה עמוקה של הסיבות להיווצרות המחלה, והתגלה כי בין היתר, מדובר בשיבוש האיזון בין מנגנוני הרעב והשובע במוח. וכשמבינים זאת, מבינים כי הטיפול מצריך התערבות תרופתית כדי לאזן ולווסת מחדש מנגנונים אלו, בפרט כדי לאפשר שינוי אמיתי לאורך זמן.

מנגנוני הפעולה בגוף של תרופות לירידה במשקל

כאמור, בזכות הבנת המנגנונים המוחיים הקשורים לתחושת הרעב והשובע, פותחו תרופות מרשם מתוחכמות לטיפול במחלת ההשמנה, שמאושרות על ידי רשויות הבריאות בארץ ובעולם. מרבית התרופות שייכות לקטגוריית דיכוי התיאבון, והן פועלות ברמה המוחית כדי לווסת את מנגנוני הרעב והשובע שיצאו מאיזון. מאידך, יש תרופות שפועלות באופן מקומי – במערכת העיכול, שם הן חוסמות ספיגת שומנים. התרופות הראשוניות שפותחו התמקדו בשימוש קצר טווח (כ- 3 חודשים). אולם אז, לאור התפתחות המדע, הסתבר כי השמנת יתר דורשת טיפול בגישה ארוכת טווח ולשם כך פותחו תרופות ייעודיות, שמטרתן לשמר את התוצאות לאורך זמן. עד היום היעילות והבטיחות של תרופות אלו הוכחו במחקרים קליניים רבים בהשתתפות אלפי אנשים. חשוב לציין כי תרופות לירידה במשקל אינן מהוות פתרון קסם והן מותוות כחלק מטיפול הכולל שינוי תזונתי ולפעילות גופנית.

למי מתאימות תרופות לירידה במשקל?

תרופות המרשם יותאמו על ידי רופא לאחר חישוב מדד מסת הגוף (BMI) המתייחס ליחס שבין משקל הגוף לגובה. באמצעות מדד זה ניתן לקבוע האם המשקל הוא בגדר התקין (ערכים הנעים בין 18.5-24.9), או האם מדובר בעודף משקל חמור או השמנת יתר.

תרופות לירידה במשקל מותוות לאנשים עם BMI החל מ- 27 עם גורם סיכון אחד לפחות (כולל יתר לחץ דם ,טרום סוכרת, סוכרת ועוד), או לאנשים עם BMI 30 ומעלה ללא גורמי סיכון.  התרופות מותוות למבוגרים ומתבגרים מגיל 16 ומעלה.

חשוב אף לציין את הערך המוסף האדיר שמעניק הפיקוח והמעקב הרפואי האישי לכל מטופל, בפרט כשמדובר ברופא המתמקצע בתחום ההשמנה.  התאמה אישית של התרופה על ידי רופא מנוסה תתייחס למנגנון הפיזיולוגי האינדיבידואלי שגרם למטופל להשמנה, למחלות הרקע, למצב הרגשי, להיסטוריה הרפואית ולתרופות שהוא נוטל. כל אלו יסייעו בהתאמת התרופה המדויקת, הן מבחינת היעילות והן מבחינת מניעת תופעות הלוואי.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
גם שומרי המסורת יכולים להנות ממים צלולים במהלך השבת
משפחות דתיות בישראל, כמו גם שומרי מסורת, חולקים את אותו...
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
ערב גיבוש לעובדים
לאחרונה אתם מביטים על העובדים שלכם וברור לכם שהם צריכים...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...