Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תהליך שיקום נוירולוגי

תהליך שיקום נוירולוגי
קרדיט: Pixabay

שיקום נוירולוגי הוא תהליך ארוך שמתבצע במחלקת שיקום שבו אנשי מקצוע שונים עובדים עם ולים נוירולוגים כאשר המטרה העומדת על הפרק היא לשקם את המצב הנוירולוגי שלהם ולהשיב להם יכולות תפקודיות שונות. חלק גדול ממחלות נוירולוגיות כגון: פגיעה בחוט השדרה או שבץ מוחי, גורמות לחסרים נוירולוגיים ארוכי טווח והמבלך השיקום החולים עוברים סוגים שונים של טיפולים שמטרתם היא להשיב להם את הלקויות הנוירולוגיות שנגמרו כתוצאה מהמחלה.

מה גורם לפגיעות נוירולוגיות?

באופן כללי ניתן לומר כי פגיעה נוירולוגית שיש לה פוטנציאל לשיפור היא פגיעה שתביא את האדם לשיקום המדובר. בין היתר ניתן למצוא בשיקום נוירולוגי אנשים אשר עברו שבץ מוחי שמהווה את אחת המחלות הנוירולוגיות הנפוצות ביותר שגורמות לרוב לחסרים תפקודיים רבים אצל האדם כגון: הפרעה של שפה ודיבור, הפרעה תחושתית, הפרעה בתנועה ועוד. הבעיה הגדולה ביותר אצל חולי שבץ מוחי היא פגיעה בעצמאות בשל המחלה ובתהליך השיקום מתמקדים בלסייע להם  לשוב ולהשיג יכולות תפקודיות שונות.

מחלה נוספת שבגינה אדם יכול  להגיע לשיקום נוירולוגי היא פגיעה בחוט השדרה. פגיעות מעין אל גורמות להפרעות נוירולוגיות רבות בעיקר בתחום התנועה ויכולת השליטה בסוגרים. במקרים  של פגיעות מעין אלה קיים תפקיד חשוב  לשיקום שמטירתו היא לסייע למטופלים להשיג יכולת תנועה כזאת או אחרת וכן לשלוט בסוגרים ולהגיע  למצב של עצמאות כלשהו.

גם מחלות נוירולוגיות נוספות יכולות להביא את האדם לשיקום נוירולוגי. כך לדוגמא: מחלת גליאן ברה, גידולים ומחלות שונות יכולים להשאיר אחריהם חסרים ביולוגיים.

גם אדם שנפגע בתאונה באופן כלשהו וצריך להשיב לעצמו יכולות תפקודיות שונות בשל הפציעה, יכול להגיע לשיקום נוירולוגי.

דרכי שיקום נוירולוגי

ישנם כמה דרכים לשיקום נוירולוגי כגון:

פיזיותרפיה- בשל העובדה שלא מעט מחלות נוירולוגיות פוגעות ביכולת התנועה, טיפולי פיזיותרפיה מסייעים למטופלים לשפר את יכולת התנועה שלהם ואת השליטה על השרירים באמצעות תרגילים שונים. התרגילים מסייעים בתרגול הליכה וישיבה ומחזקים קבוצות שרירים כאלה ואחרות. במהלך הטיפולים משתמשים בסוגים שונים של מכשירים.

דרך נוספת בתהליך השיקום היא ריפוי בדיבור. אחד התפקודים החשובים ביותר שנפגעים בשל מחלות נוירולוגיות שונות ובעיקר בקרב חולי שבץ הוא  תחום הדיבור והתקשורת. לא פעם חולים שעברו אירוע מוח סובלים מתופעה שנקראת אפזיה שהיא הפרעת תקשורת אשר יכולה להתבטא בעיקר בהפרעה בהיגוי המילים או הבנת השפה. קלינאי תקשורת מאבחנים את היכולת השפתית שנפגעה אצל המטופל ומבצעים עימו תרגילים שונים בכדי לשפר אותה.

דרך נוספת היא ריפוי בעיסוק. התפקיד של ריפוי בעיסוק הוא לספק למטופלים כלים לביצוע פעולות יומיומיות. המטופלים יתרגלו תהליכים יומיומיים פשוטים כגון: היגיינה אישית, הליכה לשירותים, צחצוח שיניים ועוד. באמצעות ריפוי בעיסוק לומדים המטופלים מחדש לבצע את כל הפעולות שהיו רגילים לבצע לפני התאונה או המחלה שעברו.

איזה מוצרים יש בשוק עבור שיקום נוירולוגי?

שיקום הליכה הוא תהליך לא קל ועל כן, ניתן למצוא לא מעט מוצרים תומכים הרלוונטיים לשיקום הליכה שמהווה חלק משיקום נוירולוגי. בין המוצרים ניתן למצוא הליכונים שונים, תומכי הליכה מסוגים שונים, וכמובן מכשירים איכותיים ומתקדמים מבחינה טכנולוגית כגון: ביונס.  מדובר על מכשיר שבנוי כרצועה חכמה אשר המטופל מרכיב בעצמו מתחת לברך. הרצועה ממוחשבת וכוללת מחשב קטן וכן מערכת חישה שמזהה את התנועות של האדם בכל רגע נתון ויודעת בדיוק מה מתרחש. המכשיר איננו מופעל כאשר המשתמש בו יושב אך הוא מופעל כאשר הוא הולך באופן אוטומטי והוא מזהה את סוג ההליכה או התנועה שהמשתמש עתיד לבצע ושולח גירוי מתאים לעצב בכדי להפעיל את הרמת כף הרגל ואת הנעת ההליכה. אין ספק כי מדובר על מוצר איכותי מאוד ויעיל להליך שיקום ההליכה במסגרת שיקום נוירולוגי ועל כן, לא מעט מטפלים בתחום השיקום המדובר משתמשים בו כיום.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
חופשה והדרכה בשפה שלכם זה הדבר הבא
כמה פעמים מצאתם את עצמכם יוצאים לטיול ביעדים שונים, ומרגישים...
היבטים עיקריים של חלונות כהים לרכב
חלונות כהים לרכב מתייחסים ליישום סרט שקוף על הזכוכית של...
מציאת בעל מקצוע מומלץ ברמלה לוד
שלום לגולשי מקומונט רמלה לוד, אני כאן לשתף אתכם בסיפור...
להעביר זמן בכיף עם מילים כתובות- כך תעשו את זה
לכל אחד מאיתנו כתב יד שונה, כתב יד הייחודי רק...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
תפקיד חיוני בהבטחת שמירה על זכויות בסיסיות
עורכי דין פליליים הם אנשי משפט המתמחים בהגנה על אנשים...
בעל מקצוע תפקיד מרכזי בתהליך יישוב סכסוכים
עורך דין גישור ממלא תפקיד מרכזי בתהליך יישוב סכסוכים אלטרנטיבי...
עצבו בחוכמה את המשרד
אין ספק שעיצוב פנים הוא חלק הכרחי בעת קניית דירה...
טיפולי מוסך לרכב חשמלי- מה חשוב לדעת?
רכב חשמלי הוא רכב שיש לו מגוון רחב של יתרונות...
היבטים משפטיים הנוגעים להעברת נכסים
עו"ד ירושה מתמחה בהיבטים המשפטיים הנוגעים להעברת נכסים מהנפטר למוטבים,...