Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו: "שכונת גני איילון בעיני היא גולת הכותרת והסנונית הראשונה בתנופת הפיתוח שהחלה בעיר לוד. גני איילון תהיה שכונה יוקרתית שתעלה את קרנה של העיר לוד, בזכות תכנון אדריכלי קפדני הכולל פיתוח תשתיות נרחב, תוך התייחסות לכל אחד מההיבטים החשובים של איכות חיים ואיכות סביבה, לרבות שירותי חינוך וקהילה, נגישות תחבורתית, ושטחי מסחר. השכונה תהיה מודל להצלחה בכל היבט ותציב סטנדרטים חדשים וגבוהים של איכות חיים"

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

שכונת גני איילון בלוד הולכת ומתאכלסת בצעדי ענק והופכת אט אט לסיפור הצלחה מקומי. השכונה החדשה מהווה למעשה את גולת הכותרת והסנונית הראשונה בתנופת הפיתוח שהחלה בעיר לוד.

קצת היסטוריה… "גני איילון" מבוססת על תכנית אחיסמך, אשר נוצרה לפני למעלה מ-20 שנה כדי להקים שכונה על אדמות של מושב אחיסמך הסמוך, אשר הועברו לשטח השיפוט של העיר לוד. עקב בעיות רבות בזמנו, ביניהם מינוי של ועדות קרואות לעיר, השיווק נכשל והתכנית הוקפאה.

בראשית שנת 2000, יזם משרד השיכון הקמת שכונת חדשה בלוד בת 3,000 יחידות דיור, על אדמות מושב אחיסמך הסמוך, שהועברו לשטח השיפוט של העיר. המטרה, הרחבת שטח השיפוט של לוד וחיזוקה של העיר באמצעות שכונת מגורים חדשה אשר תמשוך אליה אוכלוסייה חזקה בעל מאפיינים סוציו-אקונומיים גבוהים.

במקור, שכונת "אחיסמך החדשה", תוכננה לציבור הכללי בבנייה רוויה, בניינים רבי קומות בני 7 ועד 12 קומות, ומוסדות ציבור וחינוך בהתאם לתקן הקיים.

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

במסגרת ההסכם שערכה רשות מקרקעי ישראל עם מושב אחיסמך, קיבל המושב נתח מיחידות הדיור, אולם התוכנית לא התקדמה, בשנת 2004 עברה העיר לוד את אחד המשברים הקשים בתולדותיה  ולשכונה החדשה לא היה דורש.

בשל המשבר הכספי והגרעון הענק שהצטבר, מונתה בשנת 2007 וועדה קרואה בראשות תא"ל (במיל') אילן הררי, לניהול ענייניה השוטפים של העירייה.

בשנים אלו החלה להיבנות שכונת 'רמת אלישיב' על ידי הציבור הדתי ציוני, מה שהוביל ככל הנראה להתעניינות מחודשת בתוכנית אחיסמך אשר נותרה תקועה בהיעדר מתעניינים שחששו להשקיע בלוד.

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

בשנת 2008, רכש יזם חרדי וקבוצת רכישה חרדית מחצית מהאדמות שבאחיסמך, מאותו נתח שקיבל המושב במסגרת ההסכם עם רמ"י, והחל תהליך של תכנון פרויקט מגורים לציבור החרדי, מה שחייב את שינוי התב"ע. במקביל נרכשו אדמות נוספות על ידי יזמים קטנים יותר, חלקם לציבור החרדי וחלקם לציבור הציוני דתי והמהלך יצא לדרך המחודשת.

בשלב זה ובשל רכישת הזכויות ע"י יזם חרדי, כבר לא ניתן היה לשנות את אופי השכונה כפרויקט מגורים לציבור החרדי. ואולם התאמת התב"ע עיכבה את בניית השכונה, וכך קרה שרוכשים רבים אשר קיוו לעבור לדירתם החדשה נאלצו להמתין להליכי התכנון ואישור התב"ע בוועדה המחוזית, תוך כדי כך שהם גם משלמים הלוואות שנטלו לקניית הדירה החדשה, וגם משלמים שכירות לדירה שבה הם מתגוררים. כל זאת עוד לפני שבכלל החלה בניית אותה דירה חדשה.

מאיר ניצן, יו"ר והעדה הקרואה לעיריית לוד בשנים 2011 – 2013, הכניס עם כניסתו לתפקיד מספר שינויים בתוכנית במטרה להפוך את שכונת אחיסמך לפרויקט מגורים מודרני.

המדובר בשלושה שינויים עיקריים שאושרו במועצת העיר: האחד – לאחר שבחן את התכנית ובהתבסס כאמור על ניסיונו הרב בתחום הפיתוח בראשון לציון, דרש ניצן  כי תמהיל שטחי דירות מגורים (שטח עיקרי) יגדל וישתנה, כך שלא ייבנו בפרויקט דירות קטנות הניתנות להרחבה עתידית, אלא דירות בנות 4 חדרים ומעלה במטרה למשוך אוכלוסייה חזקה ומבוססת יותר.

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

השינוי השני –  תוספת יחידות דיור בהתאם לתקנת שבס, דהיינו תוספת דירות מגורים בשיעור עד 20% במטרה להפוך את הפרויקט כלכלי יותר, כתוצאה משינוי זה גדל מספר יחידות הדיור ל-3,600.

והשינוי השלישי– אפשרות לנייד זכויות בתוך המתחמים, זאת כדי לאפשר התאמה או החלפה של שטחים בהתאם לייעוד האוכלוסייה באותו מתחם.

שינויים אלו הזניקו את הביקושים. הקרקעות במתחם נמכרו במחיר כפול ממחיר המכרז ההתחלתי, כפי שדווח בעיתון "דה-מרקר" (בשנת 2012).

הסאגה הארוכה נפרסה לאורך 16 שנה כמעט, עד לבחירתו של ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, באוקטובר 2013. רביבו הודיע בוועדת הפנים של הכנסת כי לא יחתום על אישור הפקדת התוכנית באחיסמך במתכונתה הנוכחית, ודרש לשנות את התמהיל כך שלא כל פרויקט אחיסמך על 3,600 יחידות הדיור שבו יוקצה לאוכלוסייה חרדית, אלא חלק מהפרויקט יוקצה לטובת אוכלוסייה חדשה ומבוססת, בעלת מאפיינים דתיים לאומיים ומסורתיים, וכן עבור משפרי דיור מבין תושבי העיר לוד.

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

"בחינת פרטיהם של המיזמים החדשים העלו כי נכון יותר שלא להקצות את כל מאסת יחידות הדיור לציבור החרדי אלא לשלב גם מיזמי בניה לציבור הדתי לאומי ולייצר תמהיל נכון המותאם לצרכיה של העיר ויכולות הקליטה שלה" אמר ראש העיר, יאיר רביבו.

שינוי נוסף שהוביל במתווה התכנית נגע למבני ציבור וחינוך, כדי שכבר בעת אכלוס השכונה יהיו לתושבים מוסדות הציבור והחינוך האמורים לשרת אותם. לשם הדוגמא – בעוד שבתכנית הראשונית אמורים היו להיות מוקמים 15 גני ילדים הרי שהשינוי חייב בנייה של 60 גנים שכאלה בשל האופי החרדי והדתי של השכונה.

לבסוף, לאחר שנעשו בה השינויים וההתאמות לצורכי האוכלוסייה החרדית והדתית, קיבלה התוכנית החדשה תוקף לאחרונה. כך למשל, הוגדל מספר היחידות כאמור מ-3,000 ל-3,600, הורחבו השטחים למוסדות ציבור על חשבון שטחים המיועדים למגורים, נוספו שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף 21 אלף מ"ר.

הקמת הפרויקט כולו התאפשרה למעשה רק לאחר התעקשותו של ראש העיר רביבו להבטחת המימון לתפעול הגנים הללו ממקורות ממשלתיים, כפי שסיכם עם שר השיכון.

במרץ 2016 יצא לפועל הפרויקט הראשון בלוד בשיטת "מחיר למשתכן", במסגרת תכנית אחיסמך, בטקס שנערך במעמד שר האוצר דאז, משה כחלון.

מדובר בפרויקט "מגדלי הנחל" בו זכתה חברת "צפריר וזוהר שרבט", להקמת 376 יח"ד בשיטת "מחיר למשתכן", פרויקט שהושלם בהצלחה רבה ומנוהל בנפרד מהקריה הדתית חרדית, כיוון שיועד מראש לכלל האוכלוסיות, לציבור כללי וחילוני.

שכונת גני איילון בלוד סיפור של הצלחה!
עיריית לוד

רביבו הצליח לגייס את כל גורמי התכנון והרישוי למשימה, כדי לקצר את התהליכים ולהנפיק היתרי הבניה בפרק הזמן הקצר ביותר, ואכן, באופן חסר תקדים בישראל, הצליח תוך פחות מ- 3 חודשים לאחר הזכייה במכרז, להנפיק היתרי בנייה אשר נחתמו במעמד שר האוצר משה כחלון, במסגרת הכנס השנתי הארצי של מינהל התכנון שהתקיים בלוד.

שיווק הפרויקט נחל כאמור הצלחה רבה, למעלה מ-6,000 התחרו על הזכות לרכוש דירה בפרויקט, מתוך 376 יח"ד הדיור, כיום הפרויקט מאוכלוס כולו.

"זה לא סוד שבתחילה התנגדתי לתוכנית וסירבתי לחתום על התכנית במתווה הנוכחי שלה. ביקשתי לשנות את התמהיל כדי לאפשר לקבוצות נוספות, בעלות מדד חברתי-כלכלי גבוה יותר, לרכוש דירה בפרויקט. היה לי ברור שהפיכת כל שכונת אחיסמך לשכונה חרדית תחליש את העיר שגם כך נמצאת בסולם סוציו-אקונומי נמוך (3 בסולם מ-1 עד 10), ולפיכך דרשתי לאזן את התמהיל ולחזק כאמור את השכונה באוכלוסייה בעלת מאפיינים חברתיים-כלכליים יציבים יותר. זאת ועוד, רציתי להיות משוכנע שיהיה ביכולתה של העירייה להעניק לאוכלוסייה החדשה את מלוא השירות בשל צרכיה הייחודיים", מספר ראש העיר יאיר רביבו.

"הצלחתי להבטיח את המימון להקמת מוסדות הציבור והחינוך שהותאמו לאוכלוסייה החדשה, כך שהמדינה התחייבה להקצות מראש את המשאבים הדרושים לכך. לצד בנייני המגורים אנו מקימים כיום גנים, פארקים ושטחים ציבוריים פתוחים, מרכזים קהילתיים, מוסדות ציבור חדשים כאמור ותשתיות חדשות".

שינוי נוסף שהוביל יאיר רביבו, הוא שינוי שם השכונה, מאחיסמך לשכונת "גני איילון" על שם נחל איילון ההיסטורי, אשר מקיף את העיר ונפגש בפאתי העיר עם אחד מיובליו, נחל גזר.

"שכונת גני איילון בעיני היא גולת הכותרת והסנונית הראשונה בתנופת הפיתוח שהחלה בעיר לוד. אל קו הרקיע של העיר התווספו עשרות מנופים אשר מעידים על התנופה החדשה בלוד. היום אני משוכנע שזו תהיה שכונה יוקרתית שתעלה את קרנה של העיר לוד.

"השכונה החדשה מסתמנת כאחת השכונות המבטיחות בלוד, בזכות תכנון אדריכלי קפדני הכולל פיתוח תשתיות נרחב, תוך התייחסות לכל אחד מההיבטים החשובים של איכות חיים ואיכות סביבה, לרבות שירותי חינוך וקהילה, נגישות תחבורתית שעוד תלך ותשתפר, ושטחי מסחר. השכונה תהיה מודל להצלחה בכל היבט ותציב סטנדרטים חדשים וגבוהים של איכות חיים . התוצאה תהיה טובה, מבורכת, תיטיב עם העיר לוד כולה", הוסיף ראש העיר.

"גם בהיבט הרכב האוכלוסייה אני יכול להיות שבע רצון. מיניתי עובד שמרכז את כל נושא האכלוס בשכונת גני איילון. התחלנו להכיר את האוכלוסייה ונוכחתי לדעת שהאוכלוסייה החרדית שמגיעה לכאן היא מאוד איכותית, השינויים המבורכים שעוברים על החברה החרדית עוברים גם אל הזוגות הצעירים שמגיעים לכאן, וזה אומר הרבה נשים עובדות, אקדמאיות. אני רואה מיילים מאנשים שרכשו דירות בשכונה שהחתימה שלהם היא מהנדס בתעשייה אווירית או עובד היי-טק. הדור הצעיר הרבה יותר פתוח. זה מעודד, כי לוד זקוקה לאוכלוסייה חזקה. התוכנית כוללת גם שטחי תעסוקה שנכוון אותם לכאלה שיתאימו לציבור חרדי עובד".

ראש העיר מציין כי עם השלמת אכלוס השכונה, יתווספו ללוד אלפי תושבים חדשים שיחזקו ברוחם הגדולה את העיר כולה ואת הצביון היהודי בלוד- עיר התנאים, המשנה לירושלים.

קצב הבניה כיום משביע רצון, ההתקדמות מדהימה וניכרת תנופת פיתוח מרשימה בכל שטח התוכנית.

במסגרת התהליך המואץ לפיתוח השכונה, מוקמים בימים אלו מוסדות חינוך נוספים, 2 רביעיות גני ילדים שיאוכלסו כבר בחודשים הקרובים, וכן 2 תלמודי תורה שבתהליכי בנייה מתקדמים.

כחלק מפעילות העירייה למתן שירות איכותי ומותאם לתושבי שכונת "גני איילון", שיכון השכונה הופקד בידי אגף תכנון ופרויקטים שבלשכת ראש העיר, יחד עם מחזיק תיק חרדים, עו"ד מאיר אסולין.

האגף בניהולה של שירן בוקרה ג'רבי (טל' 08-9279958), אחראי על מיפוי צרכי התושבים, מבצע מעקב אחר תהליך הקמת השכונה – יחידות דיור, בינוי ציבורי ותשתיות, בניית קשרי קהילה ומעקב אחר שירותי העירייה הניתנים לשכונה. יחד עמה, בני סיתאלכיל, אחראי תחום חרדים ושכ' גני איילון (08-6986111) , ויעל עובדיה, רכזת פרוייקטים (08-9279638).

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
להעביר זמן בכיף עם מילים כתובות- כך תעשו את זה
לכל אחד מאיתנו כתב יד שונה, כתב יד הייחודי רק...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
תפקיד חיוני בהבטחת שמירה על זכויות בסיסיות
עורכי דין פליליים הם אנשי משפט המתמחים בהגנה על אנשים...
עצבו בחוכמה את המשרד
אין ספק שעיצוב פנים הוא חלק הכרחי בעת קניית דירה...
היבטים משפטיים הנוגעים להעברת נכסים
עו"ד ירושה מתמחה בהיבטים המשפטיים הנוגעים להעברת נכסים מהנפטר למוטבים,...
כל האמת על דירות דיסקרטיות
האם יש לכם מצב רוח לטיפול עצמי אקסקלוסיבי? מציאת דירות...
איך להתמודד עם עבירות תנועה בצורה נכונה
עבירת תנועה יכולה לקרות גם לנהג האחראי ביותר – עבירות...
למה לפנות אל מתקשרת רוחנית?
כאשר אנו מחפשים תשובות, הדרכה או ייעוץ בקשר לנושאים שונים...
איך לוודא שהמשפחה שלכם לא תידרדר למלחמת ירושה?
המדורים המשפטיים באתרי חדשות מלאים בסיפורים צהובים על משפחות שנקרעות...
קנו דירה ושלמו משכנתא שלא חונקת אתכם
ההשוואה בין לוקחי משכנתאות עובדת תמיד לטובת אלה שהחליטו לקחת...