Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שולי יחיאל, מנהלת 'שירות ייעוץ לאזרח' בלוד: "כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה"…

שולי יחיאל, מנהלת 'שירות ייעוץ לאזרח' בלוד: "כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה"…
עיריית לוד

בכל שבוע, מגיעים 30 מתנדבים – אנשי מקצוע לשי"ל (שירות ייעוץ לאזרח), שירות של עיריית לוד, הפועל במסגרת האגף לשילוב חברתי והמחלקה לשירותי קהילה • השירות פועל בעיר לוד  ומעניק מענה אישי ופרטני לתושבים • הם יאזינו, יכילו, ויעסו כל שביכולתם כדי לפתור כל בעיה – גדולה וקטנה כאחד, מול הגורמים הרלוונטיים – משרדי הממשלה, גופים פרטיים ומעסיקים בעבודה • בכתבה שלפניכם – הצצה לפעילות הנעשית באהבה מלאה, ללא תרומה – לטובתו של האזרח הזקוק לעזרה • וגם: מי זכאי לקבל ייעוץ והכוונה, וכיצד סגרו מעגל מקבלי השירות שהפכו למתנדבים מן השורה? • לכתבה המלאה >>>

כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה
עיריית לוד

בסוף שדרת בתי-הכנסת שבמרכז העיר לוד, הנקראת בשם 'פארק קהילות ישראל', שוכן לו מבנה קטן, חד קומתי, המעניק חום ואור גדול, לתושבי רבים המתגוררים ברחבי העיר.

זהו שי"ל, או בשמו המלא – 'שירות ייעוץ לאזרח'. מתנדבים בו 30 בני-אדם ללא שכר, בהם – עורכי דין, חשב שכר, סטודנטים למשפטים ועוד, המגיעים במשך ימות השבוע בתורנויות – בשמחה ובאהבה מלאה, לתת מענה אנושי ואישי לקהל שזקוק לכך.

עובדי ומתנדבי שי"ל נותנים מענה לכולם. לא משנה מי דופק על דלתם ובאיזה רכב הוא הגיע אליהם. העזרה תינתן לכל אדם. אצלם, אין הבדל בין יהודי לערבי. בסוף, הם יחבקו את כולם. אין אפליה אין שיפוטיות. השירות – זה המוטו בדי-אנ-איי שלהם. אדם שיכנס בשערי שי"ל, יאמר שטיפלו בו הכי טוב שניתן. לשי"ל פונים מכל מגוון האוכלוסיות – עולים מברית המועצות ואתיופיה וגם וותיקים, דתיים ושאינם דתיים, גברים ונשים, ועוד.

כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה
עיריית לוד

תכירו את שולי יחיאל, האישה בעלת לב הזהב והאכפתיות לבריות, שמנהלת את שי"ל בהצלחה רבה. היא נולדה וגדלה בלוד. בעלת תואר ראשון ושני בסוציולוגיה. שולי עובדת ב'מחלקה לשירותי קהילה' באגף ל'שילוב חברתי', ונמצאת תחת פיקוח הדוק של משרד הרווחה. השבוע, לא פלא, היא אף קיבלה תעודת הערכה בנוכחות יו"ר וועד העובדים דני כהן, עו"ד מאיר אסולין, חבר המועצה ומחזיק תיק הרווחה, אורלי דהן מנהלת האגף לשילוב חברתי, ורון גלבוע, מנהל המחלקה לשירותי קהילה וקליטה – המנהל הישיר של שולי. שולי, עובדת בעיריית לוד כ-25 שנה, משנת 1994. כיום, היא מתגוררת בעיר מודיעין הסמוכה, אך בעלה אוהב לומר לה, כי "אמנם יצאת מלוד – אך היא לא יצאה ממך"…

הכירו גם את אליס לוי. היא תושבת העיר לוד, עובדת בעירייה 26 שנה ומכונה ה'לב הפועם' של שי"ל, בגלל טוב הלב שלה. אליס דואגת לכל הפונים, שלא יהיה להם מחסור. היא מעניקה ונותנת מעצמה כמה שהיא יכולה. היא לוחמת צדק, ולפעמים אף מגיעה עד לבית הפונה – כדי לראות למה הוא זקוק ומה צריך. אליס, בתפקיד כעובדת שי"ל גם כאשר היא מסתובבת בעיר, עושה קניות – בכל מקום שואלים אותה שאלות ומבקשים סיוע ועזרה ואם צריך, גם מגיעים  אל ביתה, להתייעץ.

כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה
עיריית לוד

המתנדבים – הלב של שי"ל

הן לא לבד: יחד עם שולי ואליס, מסייעים ועוזרים בכל  דבר ועניין, מתנדבים מהעיר ומחוץ לעיר, המהווים חלק בלתי נפרד מהשירות. המתנדבים מגיעים באופן קבוע, אחת לשבוע, לאורך שנים ועליהם מבוסס השירות. כל אחד מהמתנדבים עם רצון גדול לעזור ונשמה יתרה לעשות כל מה שניתן למען הפונים המגיעים לבקש עזרה. ההתנדבות שלהם לא מסתיימת בשי"ל – פעמים רבות ילוו את הפונה גם לאחר מכן, יעקבו אחרי הבעיה ויעשו כל שניתן על מנת לעזור. שולי ואליס קוראות להן – "המלאכים של שי"ל"…

מהו המרכז 'שירות ייעוץ לאזרח'? 

"המקום הוא כתובת לכל בעיה שיש לך בעיר", פותחת ואומרת שולי יחיאל. "כאן, האזרח יקבל עזרה בפתרון הבעיה, ייעוץ משפטי ראשוני, כתיבת מכתב, ליווי במילוי טפסים, גישור, מתן מידע על זכויות, תיווך מול גורמי ממשלה, ועד כהנה וכהנה.

"אני רוצה שאנשים ידעו את הזכויות שלהם. ישנם כאלה שלא יודעים ואין להם את האפשרות לפתור לבד את הפעולות והבעיות. כאן, ילוו אותם עד פתרון הבעיה. למשל: מול הביטוח לאומי – לברר, לדבר, לבדוק ולבסוף לקבל מה שצריך ומגיע. וגם – מול משרד השיכון, עמידר, הוצאה לפועל, ענייני אישות, או ידיעת החוקים ביחסי עבודה, ביחסי שכנים וצרכנות נכונה ונבונה".

שי"ל מטפל  בממוצע ב-400 פניות מידי חודש בחודשו. כל פניה, לא מסתכמת בשיחה אחת, אלא – כשהאזרח בא אליהם, הוא יכול לדבר ולברר על כמה נושאים, מול כמה גורמים. המטרה של  מתנדבי שי"ל – היא לתת לו את המידע המדויק שהוא צריך. להיות נתיב של ידע ומידע, עם הכוונה לקבל את המגיע לו.

עבודת המתנדבים, פעמים רבות היא מול 'ההוצאה לפועל'. ישנן פניות של אזרחים הנתקלים ב"קיר" של בירוקרטיה וכן מקרים של פשיטת רגל, ולכן מעניקים להם ייעוץ משפטי, יבדקו איתם אופציות שונות לפתרון, זאת בכדי שהאדם יוכל להמשיך את חייו ללא חותמת שחורה.

כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה
עיריית לוד

עם המבט קדימה

לקראת שנת 2020 הקרובה, מספרת שולי על התכנון לשנה הבאה: "אנחנו רוצות להכניס לשי"ל ייעוץ למשפחות עם צרכים מיוחדים. לקדם שת"פ של כל הגורמים הפועלים עם אוכלוסיות חלשות בעיר. להכניס תחומי ייעוץ חדשים וייעוץ דרך פלטפורמות חדשות (אינטרנט ועוד). להתחיל שת"פ עם סטודנטים מתוצרת הארץ שיתנו מענה נוסף בייעוץ בבית האזרח, ערבי הסברה בשכונות – החרדיות, הערביות, הוותיקות ועוד. וכן, להגדיל מספר הפונים והמתנדבים בכדי שלא יישאר תושב בלוד, ללא מענה בנושאים בהם אנו יכולים לעזור, כל זאת כמובן בעידודו ובתמיכתו הרבה של ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, אשר רגיש מאוד למצוקות התושבים ומעורב לא אחת בפתרון בעיות מורכבות".

הצלחת האזרח – הצלחתנו

ביקשנו לשמוע ממנהלת שי"ל שתי דוגמאות להצלחת עבודתה ועבודת אליס יחד עם המתנדבים. והיא שיתפה. הנה הדוגמא הראשונה: "יום אחד הגיעה לפתחנו אישה צעירה מהעדה האתיופית, שאביה שהיה אלמן ואב לילדים קטנים, חתם ערבות בבנק על משכנתא עבור חברו. ביום מן הימים, החבר לא עמד בתשלומים ולא שילם את המשכנתא, ועקב כך נשאר חוב". שולי מספרת, כי אותה אישה צעירה שיתפה בצער ובדמעות כי, "אבא שלי עבד קשה לפרנסתו, אך כעת עיקלו לו את המשכורת ואף הביאו לו את ההוצאה לפועל". כתבנו מלא מכתבים לבנק ואיימנו עליהם, שהוא לא ידע על מה הוא חתם ושהחתימה היא לא חוקית (אותו אזרח באמת לא ידע קרוא וכתוב) ולא וויתרנו, ולבסוף הם מחקו את החוב. כשקיבלנו את המכתב מהבנק חגגנו. יתרה-מכך, השגנו לעוד פונה אחת שחתמה כערבה על המשכנתא – פטור מתשלום. מדובר בזיכוי מתשלום בסך מאות אלפי שקלים. כשהבת הבינה את הפוטנציאל בעזרה שלנו, היא סגרה מעגל כשיום אחד החליטה לבוא ולהתנדב אצלנו – ובכך היא בעצם אמרה לנו 'תודה'.

והנה הדוגמא השנייה: "בוקר אחד, בשעת קבלת הקהל, הגיעה אישה מחבר העמים עם שני ילדים קטנים אל פתח שי"ל, ובידה שקית עם בגדים. אותה אישה צעירה (20+) ברחה מחבר בדואי ממנו נולדו לה ילדים, אשר הפך באחד הימים להיות בן זוג אלים". שולי עוצרת, ומשתפת: "התחלנו לפעול במידי – ראשית, בצו הגנה, צו הרחקה, בסידור מזונות וסידור ילדים במוסדות, סיוע בביגוד ובשכר דירה בכדי שהיא תוכל להתגורר בנפרד, עזרנו לה להשתלב בהכשרה מקצועית עם תמיכה במציאת עבודה". החלק המרגש היה כמה שנים לאחר מכן. "יום אחד דופקת לנו מישהי בדלת. אני מביטה בה והיא שותקת. אני לא מצליחה לרגע להבין מה היא רוצה. לאחר מספר שניות, היא מחייכת ושואלת 'את לא מזהה אותי?… השם שלי…'. קפאתי על מקומי. אותה אישה עשתה שינוי מקצה אל קצה, עם שיקום ארוך אך בריא לחיים. מ'אוד מוצל מאש' – היא הפכה לאזרחית מאושרת, נשואה ואם לילד שמח וזורח"…

כל אדם הזקוק לייעוץ, הכוונה ועזרה – דלתנו פתוחה עבורו לרווחה
עיריית לוד

המטרה והמסר לתושבי לוד

הרצון של שולי יחיאל ואליס לוי, הוא לעזור, לפתור כל בעיה, לתת מענה הוליסטי ולשפר את תנאי החיים לכל אזרח הזקוק לעזרתה. המסר שלהן ברור – "אין עוד מקום כזה. שי"ל הוא כתובת לתושבי לוד לכל בעיה, ותמיד ניתן לבוא ולקבל ייעוץ ועזרה ופתרון בכל בעיה – קטנה וגדולה כאחד".

##

בתוך בוקסה: מיקום: נרקיס 5 ליד היכל התרבות. שכונת נווה זית. שעות פתיחה א',ג',ד',ה', כל יום 9:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים. יום שני בין 16:00 ל-19:00. טלפונים: 08-9283106 08-9279633

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...
ביטחון למגורים ומסחר: המשמעות של מנעולים לחלונות הזזה
מנעול לחלון הזזה הוא מאפיין אבטחה חיוני המבטיח את הבטיחות...
תביעות נזקי גוף
תאונות יכולות לשנות את חיינו בהרף עין ולהשאיר אותנו עם...
איך עורך דין משפחה יכול לעזור גם לכם?
עורך דין משפחה נחוץ במגוון רחב מאוד של מצבים. במיוחד...
היבטים משפטיים של מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין מתמחה בהיבטים המשפטיים של מיסוי מקרקעין,...