Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מתי לפנות לעורך דין פלילי

מתי לפנות לעורך דין פלילי
קרדיט PIXABAY

בחוקי מדינת ישראל מוגדרים מספר סוגים של עברות. עם העברות השונות ניתן למנות, בין השאר, עברות בתחומי המיסים, עבירות בנייה ועברות על חוקים ותקנות שונים המתייחסים לתחומים שונים, עסקיים, מקצועיים וכלכליים כאחד. עם כלל סוגי העברות כאמור לעיל, ניתן למנות את העבירות הפליליות. עבירות כאמור, הן עבירות שבין אדם לאדם, בין אדם לעסק או ההפך ובין בעל מקצוע שמתרשל ואיננו ממלא את תפקידו, והרשלנות שהוא מגלה הינה מעבר לרשלנות מקצועית גרידא, אלא מהווה עבירה פלילית. מהי בדיוק ההגדרה של עבירה פלילית? מיהו התובע ומיהו הנתבע בעבירות מהסוג הזה? מתי כדאי לפנות לעורך דין פלילי ומה תפקידם של עורכי דין פליליים בתביעות מהסוג הזה? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא ונציג אותו בצורה מובנת וברורה.

מתי לפנות לעורך דין פלילי
קרדיט PIXABAY

עברה פלילית – מה זה בעצם

עברה פלילית בישראל היא כל עברה על החוק שמבצע אדם כנגד אדם אחר, כנגד גוף פרטי או ציבורי או כנגד המדינה. בכל מקרה של ביצוע עברה פלילית, ייתבע מבצע העברה לדין ויישפט על פי החוקים הקיימים במדינת ישראל. וגזר הדין יינתן על פי החוקים שלה. גם פסק הדין יינתן, במרבית המקרים, בהתאם לחומרת העברה ובהתאם לנסיבות מקלות או מחמירות את המצב הקיים. למעשה, חלק ניכר מהעברות נחשבות לעברות פליליות. חומרת העונש נגזרת מחומרת ההאשמה. עברה מסוג חטא, נושאת עונש של שלושה חדשים לכל היותר. עברה מסוג עוון נושאת עונש שלא יפחת משלושה חודשים ולא יעלה על שלוש שנים. עברת פשע, נושאת מאסר של שלוש שנים ויותר.

על מנת להוכיח שאדם ביצע עברה פלילית, יש להוכיח תחילה כוונה לביצוע העברה מצד אחד, ומצד שני להוכיח את היסוד העובדתי – ביצוע העברה בפועל שניתן להוכחה על פי החוק. ככל ששני היסודות האלה מוכחים, או יש יסוד סביר להניח שאכן יוכחו, יואשם מבצע העברה באישום פלילי, שבעקבותיו עלול להיגזר עליו עונש בהתאם לדירוג העברה שלו – חטא, עוון או פשע.

אף שהעברה הפלילית בוצעה בין שני אנשים או שני צדדים, הרי שבכל מקרה של ביצוע עברה מהסוג הזה התובעת היא למעשה המדינה. מי שנפגע מהעברה יכול לקחת חלק במשפט באמצעות עדות, אבל לא יכול בשום פנים להשתתף בניהול המשפה. עם זאת, נהוג שבמקרים מסוימים, כגון עברה חמורה שבוצעה כנגד אדם, ובוודאי במקרה של הריגה או רצח, מעדכנת התביעה את משפחת הקורבן או הקורבנות במהלכי המשפט השונים.

מה תפקידו של עורך דין פלילי ומתי כדאי לפנות אליו

עורכי דין פליליים אמונים בדרך כלל על ההגנה של הנתבעים בעברות פליליות ובייצוג שלהם לכל אורך הדרך – החל משלב החשדות כנגדם, עבור בהליך גיבוש הראיון וכתב האישום וכלה בהגשת התביעה ובניהול המשפט עצמו. עורך הדין הפלילי מייצג את הנתבע ומייעץ לו כיצד לנהוג, מה להגיד ואילו דברים כדאי להימנע מלומר על מנת לשפר ככל האפשר את הסיכויים שלו לזיכוי, או לכל הפחות להפחתה משמעותית של חומרת ההאשמות ופסק הדין, ואיתם גם את חומרת גזר הדין.

הזמן הנכון לפנות ולקבל את השירותים הטובים של עורכי דין פליליים, הינו שלב מוקדם ככל האפשר בהליך הפלילי. רצוי לפנות לעורך הדין כבר בשלב החשדות, ועוד בטרם מוצתה החקירה והוחלט על פעולה כל שהיא. לעיתים מזומנות, פעולה נכונה של עורך דין עשויה לסייע בביטול ההאשמות כנגד החשוד בפלילים כבר בשלבים המוקדמים. לחילופין, עורך דין עשוי לסייע בצמצום חומרת ההאשמות, שבהכרח יביא לצמצום העונש הצפוי, אם וכאשר ייגזר. לא אחת קרה שפעולה נכונה של עורך דין צמצמה את היקף התביעה והביאה לכך שכנגד הנתבע נפסק עונש מינורי, יחסית לחומרת העבירה שבגינה נתבע מלכתחילה.

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, עצם הפנייה לעורך דין איננו מצביע על אשמתו של הלקוח. חשיבה כזאת היא בדיוק מסוג הדברים שעלולים לגרום להחמרה במצבו של החשוד, שבהמשך הופך לנאשם אם הוגש כתב אישום כנגדו. פנייה לעורך דין כבר בשלבים המוקדמים של החקירה עשויה לשפר בצורה ניכרת את מצבו של הנתבע. זאת, כיון שעורך הדין ידאג לפרק מוקשים ולהזים האשמות לא מבוססות כנגד החשוד עוד לפני שהתגבש כתב אשמה כנגדו.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
להפוך להיות המאסטרים של חייכם
זה הזמן לקחת את החיים בידיים ולהשתמש בכל המידע המגיע...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...