Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מנהל אגף הביטחון בעיריית לוד, אלי דיין: "השיטור העירוני שלנו – סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד"

מנהל אגף הביטחון בעיריית לוד, אלי דיין: "השיטור העירוני שלנו – סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד"
עיריית לוד

'לא ינום ולא ישן': אם אתם ישנים טוב בלילה, תדעו שזה בזכותם. והנה – הגיע העת לומר להם תודה: ל-40 עובדי אגף הביטחון של העירייה, שמתצפתים עלינו 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה * בעזרת 300 מצלמות אבטחה בעלי יכולת צפייה נדירה – הם מזניקים עזרה בכל תרחיש וסכנה, ודואגים לשלום תושבי העיר לוד * לאזרח שומר החוק, הם יעניקו מילה טובה ומחמאה, אך לזה המסכן חיי-אדם, ירשמו דו"ח כספי כאות ענישה * "שתהיה לכם שנה בטוחה ושקטה", מוסר מנהל אגף הביטחון אלי דיין * אך לפני כן: קבלו הצצה – מי הוא ה'אח הגדול' של לוד המביט, צופה ויודע מה נַעֲשָׂה? 

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה אדירה בעיר לוד בכל הקשור לביטחון התושבים, השכונות והעיר רבתי. בסמוך לפסי הרכבת, בפינת רח' קדושי קהילות מזריץ, שוכנים משרדי אגף הביטחון האמון על 7 מחלקות: שירותי חירום, קב"טים, מקלטים, פיקוח קלאסי עירוני, חניות, שיטור עירוני, מצלמות ומתח נמוך.

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

במשרד צנוע המקרין רוגע וחוזקה יושב לו אלי דיין – מנהל האגף אשר תחתיו 40 עובדים נמרצים. דיין שחגג השנה 52, נשוי ואב ל-4 ילדים, מתגורר בלוד ומכהן בתפקידו מאז שנת 1999.

עובדי האגף אחראים על הביטחון השוטף של העיר, לרבות בתי הספר והגנים. הם אלו שדואגים כי בכל מוסד חינוכי יוצב בבוקר מאבטח עם לחצן מצוקה המשדר אליהם במידית, וכן ידאגו לכל צורכו. פעמיים בשנה, הם יערכו תרגיל הכנה כוללני למצב חירום במוסדות החינוך, כגון ירי טילים, או רעידת אדמה, חלילה.

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

כמו-כן, העובדים מתקינים מצלמות אבטחה, מעבירים הנחיות ביטחוניות, דואגים שמקלטי העיר יהיו מוכנים לכל תרחיש. תחת האגף פועלים 3 קב"טים (קציני ביטחון) האחראים כל אחד על חלק אחר בעיר וביטחונו.

חוק, סדר ועיר ערוכה ל'חירום'

את עובדי מחלקת ה'פיקוח הקלאסי', רוב התושבים יפגשו כאשר יעברו על עבירות איכות הסביבה, כדוגמת: הוצאת גזם למרחב ציבורי, אי-פינוי פסולת אשפה או צואת כלבים וכו'. בנוסף, באחריותם לדאוג לסדר ציבורי, לרבות בבתי-העלמין, חניות או סידור והיערכות לטקסים רשמיים של העירייה. "בסמכותם לפרוץ למקלטים בכדי לוודא כי הם מוכנים לחירום", אומר מנהל האגף אלי דיין, וקורא לציבור לדאוג ש"המקלטים יהיו מוכנים עם מים וחשמל למקרי חירום. האחריות היא על וועד הבית של הבניין, ומי שלא ידאג לכך – ייקנס. אנו נעזור לתושבים – אך מי שלא ישמע להוראות, צפוי לקנס של עשרות אלפי שקלים לבניין". דיין מוסיף ומציין כי "בקרוב יתווספו לצוות הפועל כיום, עוד 4 פקחים, רכב ואופנוע פיקוח, וזאת בצמוד למנהל הרובע".

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

 

ערוכים לכל תרחיש

סגן מנהל האגף והממונה על החירום, משה ויינשטוק מספר: "בנינו מחסן גדול ובו כל העזרים למצב חירום. חפ"קים, תאורה, אמצעי חילוץ, מזרונים, מיטות ועוד. קיבלנו את כל העזרה והאמצעים מהעירייה ומשרדי הממשלה. יש לנו 10 מתקני קליטה בבתי ספר בעיר – שם, צוות שעבר הכשרה – ידריך את התושבים בעת אירועי חירום". בנוסף, ישנם 3 יחידות סע"ר (סיוע עצמי ראשוני), ו-2 קבוצות של מתנדבים, שידעו לפעול בעת הצורך.

עין רואה, אוזן שומעת – וכל מעשיך, במצלמה נקלטים

בשנה האחרונה התחדשו במחלקת המצלמות בתכנת GIS מיוחדת. היא מעבירה סקירה מלאה עם נתוני אמת מכל העיר אל מוקד מאויש ומשם מגיבים במהירות עם מענה אנושי מציל חיים. צחי זיני, מנהל המחלקה סיפק הצצה לעשיה ומסביר: "אנו עמלים על הכנת תכנית מסודרת אותה נפרסם לציבור – ובה פירוט על המצלמות הקיימות והעתידיות. בעיר כולה ישנם כ-300 מצלמות אבטחה מהסוג המקצועי והמתקדם ביותר, ובשנה הקרובה, במהלך שנת 2020, יותקנו עוד 100 נוספות, כפי חזונו של ראש העיר שהצהיר בתחילת הקדנציה הקודמת – כי לוד תרושת ב-400 מצלמות ותיתן ביטחון מלא לתושבים". עובדי המחלקה לא נחים, ובשנה החולפת הטמיעו ברחבי העיר 25 ק"מ של רשת סיבים אופטיים, כהכנה להפיכת לוד לעיר חכמה".

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

מביטים כמה צעדים קדימה

בשנה הבאה – אגף הביטחון יסיים להקים מוקד צופה חדש, שיהיה נפרד ממוקד 106 העירוני. "המוקד החדש", חושף דיין, "יהיה יותר מתוחכם, מהיר, עם תצפיתנים ומערכת בעלת אוריינטציה טכנולוגית, איתה יוכלו לפענח כל מקרה במהירות מירבית. אנו קופצים כמה שלבים ומדרגות בנושא מצלמות הביטחון בעיר".

תשרי בפתח – אגף הביטחון בשטח

בעוד מספר ימים נחגוג את ראש השנה סביב שולחן מלכים יחד עם בני-המשפחה. נברך, נתברך, ובעיקר – נתפלל לשנה טובה ומתוקה. עובדי האגף, המוקד העירוני ו'צוות 5' יעבדו במתכונת שבת. הם ישמרו עלינו סביב השעון – ידאגו כי בעיר תשרה שלווה וסדר ציבורי. בכדי לכבד את העם היהודי ביום כיפור, יוצבו ברחבי העיר 12 מיניבוסים ו-10 אוטובוסים, שייסגרו צירי תנועה ראשיים בכבישי העיר. מנהל האגף פונה לתושבים ומבקש: "אנא, שמרו על החוק, על הסדר, על פינוי אשפה בימים הנכונים והימנעו מקבלת דו"חות. עובדי הפיקוח יעקבו אחר הנעשה בשטח – כבדו אותם".

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד

ה'סיירת מטכ"ל' של לוד   

הלב הפועם של אגף הביטחון הוא 'השיטור העירוני'. דיין מכנה אותם "סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד", ולא בכדי. המחלקה מונה 17 איש, 3 רכבים ו-2 אופנועים שמסתובבים 24 שעות ביממה.  בקרוב יכניסו לשירות עוד ניידת, אופנוע ו-4 נוספים לכוח האדם. הם אחראים למיגור שתיית אלכוהול ומעשי וונדליזם בפארקים, מחלקים דו"חות לעברייני איכות סביבה, בהם – כאלו הזורקים או שורפים זבל תעשייתי, ואף מחרימים כלי תעשייה כבדים.

חלק נוסף בפועלם – הוא מלחמה באזרחים הנוסעים שלא כחוק באופניים חשמליות ובכלל. בשנה החולפת הם רשמו 350 דו"חות, בממוצע של 250 ₪ כל אחד (יש קנסות כבדים יותר, תלוי בסוג העבירה), ולפעמים אף מחרימים את האופניים ל-30 יום. "האגף זכה במקום הראשון בהצטיינות בלוחמה בתופעה, מטעם עמותת 'אור ירוק'", משבח המנהל דיין, ומוסיף: "למעשה, עובדי השיטור מצילים חיים של תושבים – הולכי רגל, תינוקות, מבוגרים וגם הנוסעים עצמם שמסכנים את חייהם בנסיעה פרועה שלא כחוק".

מאחורי אגף מצליח – ישנם עמודי תמיכה

רגע לפני סוף הריאיון, מנהל האגף אלי דיין, מבקש להודות על העזרה, התמיכה והבאת האמון – לראש העיר עו"ד יאיר רביבו שעומד עמו בקשר רציף ומעניק את מלוא הגיבוי הנדרש, לממלא מקומו ומחזיק תיק הביטחון יוסי הרוש, שפועל בנושא במקצועיות ואכפתיות רבה, למנכ"ל העירייה אהרון אטיאס וכן למנהלי ועובדי האגף עליו הוא אחראי – המשקיעים רבות ומבצעים את תפקידם על הצד הטוב ביותר – ומאחל להם: "שנה טובה בטוחה ומאושרת".

השיטור העירוני שלנו - סיירת מטכ"ל של ביטחון העיר לוד
עיריית לוד
כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...
ביטחון למגורים ומסחר: המשמעות של מנעולים לחלונות הזזה
מנעול לחלון הזזה הוא מאפיין אבטחה חיוני המבטיח את הבטיחות...
תביעות נזקי גוף
תאונות יכולות לשנות את חיינו בהרף עין ולהשאיר אותנו עם...
איך עורך דין משפחה יכול לעזור גם לכם?
עורך דין משפחה נחוץ במגוון רחב מאוד של מצבים. במיוחד...
היבטים משפטיים של מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין מתמחה בהיבטים המשפטיים של מיסוי מקרקעין,...