Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מנהלת המחלקה הווטרינרית בעיריית לוד, ד"ר אור רז: "גאים בכלבייה העירונית, היחידה בישראל שזכתה לקבל 2 תעודות הוקרה בכנסת"

מנהלת המחלקה הווטרינרית בעיריית לוד, ד"ר אור רז: "גאים בכלבייה העירונית, היחידה בישראל שזכתה לקבל 2 תעודות הוקרה בכנסת"
עיריית לוד

מצילים חיים: אחת הכלביות הגדולות, הטובות והמקצועיות בישראל, שוכנת במחלקה הווטרינרית בכניסה הדרום-מערבית של העיר לוד • מידי שנה, דואג הצוות האיכותי שבה למאות בעלי חיים – כלבים, חתולים, וגם תרנגולים • זכתה הכלבייה העירונית, וקיבלה פעמיים תעודת הוקרה בכנסת ישראל • בנוסף, הם עוקבים ובודקים אחר אטליזים, מסעדות וסופרים – ובכך גם דואגים לבריאות התושבים • בואו והכירו את פעילות המחלקה – העושה פלאים ומצילה חיים • לכתבה המלאה >>>     

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד

על המחלקה הווטרינרית בלוד בוודאי שמעתם, אך רבים אינם מודעים למגוון הרב של תחומי האחריות והפעילות של המחלקה. משרדי המחלקה והכלבייה העירונית ממוקמים ברחוב יוספטל, כ-500 מטרים מתחנת הרכבת של לוד. המשרדים היפים לצד החצרות והגינות, הוקמו בתמיכת אגף התפעול שהמחלקה היא חלק ממנו.

בכלבייה, שהיא אחת מהגדולות בארץ ומהמפורסמות ביותר בזכות הפעילות הרבה שנעשית בה להצלת בעלי חיים, יש מרפאה מאובזרת המשמשת את הכלבים והחתולים הנטושים שעוברים בה עיקורים, סירוסים וטיפולים רפואיים. במחלקה, צוות של 2 וטרינרים ו-3 פקחים כלבנים.

לכל כלב – מגיע בית חם

ד"ר אור רז, הווטרינרית העירונית מספרת: "הכלבייה העירונית בלוד היא אחת הכלביות היחידות שבהן לא מרדימים כלבים. אנחנו מאמינים שלכל כלב מגיע בית לתמיד, כל כלב שמגיע לכלבייה, מקבל קולר קרציות, חיסון משושה וטיפול נגד תולעים, ואז מוכנס לכלבייה. בשבועות שלאחר מכן הוא עובר מסלול של חיסונים, עיקור/סירוס, וגם שיקום התנהגותי. כלבים רבים מגיעים אלינו אחרי שעברו התעללות, הזנחה והרעבה, או היו קשורים בתנאים קשים ולא נחשפו לבני אדם. כלבים אלו פוחדים מבני אדם, ואנחנו צריכים להשיב להם את האמון בנו. זהו תהליך ארוך וממושך, שמצריך הרבה אהבה וסבלנות".

ד"ר רז מוסיפה, כי "למזלנו, יש לנו עזרה רבה בשיקום הכלבים. השנה החל לפעול בכלבייה 'מרכז אופק להכשרת מדריכים ומטפלים', ועשרות הסטודנטים של מרכז אופק מגיעים לכלבייה על בסיס קבוע, ומאלפים את הכלבים שלנו. כרגע, עשרות כלבים שלנו נמצאים בתהליך של אילוף, ולאחריו ימסרו לאימוץ. זוהי הפעם הראשונה והיחידה בארץ שבית ספר לאילוף מאמץ כלבייה עירונית, ואנחנו גאים בכך שמרכז אופק בחר בנו. בנוסף, עוזרים לנו מאד בית הספר לאילוף חוות הכלבים בכפר ויתקין, שאילפו השנה כלבים רבים שלנו, ורבים אחרים כמו יוסי, איש היי-טק שמגיע במשך שנים מדי שבוע ומאלף את הכלבים בהתנדבות".

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד

המוטו: כותבים מחדש את סוף הסיפור

כאמור, במחלקה הווטרינרית – ההשקעה בכל כלב היא אדירה, ורק אז מתחיל תהליך האימוץ שהוא קשה בפני עצמו. אלפי כלבים נמסרו לאימוץ בשנים האחרונות, בעזרת עמותת אס.או.אס חיות, בהנהלת ריקי בצרי, אשר "אימצה" את כלביית לוד, והפכה לבית השני ולחלק מהמשפחה החמה של ה'כלבייה'. בזכות התמיכה האינסופית שלהם, הכלבים זוכים לבתים חמים. ד"ר רז מציינת כי "אנחנו כותבים מחדש את סוף הסיפור של אלפי כלבים וחתולים נטושים שהצלנו, שיקמנו ומצאנו להם בית לתמיד".

בנוסף, יש גם חתוליה יפהפייה שאין כמוה באף כלבייה עירונית בארץ, עם מתקני משחקים לחתולים, עם חצר סגורה צמודה, עם גזעי עצים לטיפוס ועוד. לא רק כלבים ניצלים על ידי הכלבייה – גם סוסים, חמורים, תרנגולות, ארנבים, יונים פצועות, גוזלים שהם מאכילים עד שיגדלו, וגם עגל אחד חמוד.

כל הפעילות הזאת מתקיימת בזכות שיתוף הפעולה ההדוק של המחלקה עם השיטור העירוני בלוד. הם פועלים יחד כמעט מדי יום, ובלעדי עזרת האנשים הנפלאים בשיטור העירוני ומנהלם איתן דפנה, כפי שהיא מבקשת לציין, הם לא היו מצליחים להציל כל כך הרבה בעלי חיים. "המודעות שיש לשיטור העירוני בלוד לסבלם של בעלי החיים היא אדירה", אומרת ד"ר רז.

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד

תעודת הוקרה – על פעילות ענפה

בזכות כל הפעילויות הללו, זכתה הכלבייה העירונית בלוד לקבל תעודת הוקרה בכנסת ישראל –פעמיים. "אין אף כלבייה עירונית בארץ שזכתה לקבל תעודת הוקרה זו. אנחנו גאים בכך מאד", אומרת ד"ר רז.

"חשוב לי לציין את הגיבוי המלא שנותנים לנו ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, ומנכ"ל העירייה אהרון אטיאס – מתוך הכרה במקצועיות שלנו ובעבודה הקשה שאנו עושים. בלי הגיבוי הזה, לא היינו יכולים לפעול".

אחד הפרויקטים שהמחלקה מתגאה בו במיוחד, הוא עיקור וסירוס חתולי רחוב. מדי שנה הם מעקרים ומסרסים כ-1,000 חתולי רחוב, בשיתוף פעולה הדוק עם התושבים. בנוסף, הם מקבלים כמעט מדי יום חתולים חולים ופצועים אותם הם מאשפזים אצלם, מטפלים בהם וכשהם מחלימים – מחזירים אותם למקומות מהם הגיעו. השנה, הם ביצעו פרויקט נוסף – עיקור וסירוס של כלבים בבעלות, ועשרות מתושבי לוד זכו לקבל בחינם עיקורים וסירוסים לכלביהם. שני הפרויקטים הללו נעשים על ידי העירייה ובתמיכת משרד החקלאות.

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד

חינוך למחויבות כלפי החלש

ד"ר רז נזכרת בסיפורי ההצלה המרגשים של השנה האחרונה. שמרית, כלבה עם רגל מרוסקת שנותחה בכלבייה, טופלה במשך חודשים ומצאה בית חם. עלמה, חסרת העין שמצאה בית חם רק בשבוע האחרון. לילי, כלבת פינצ'ר שהורעבה למוות, נמצאה על ידי השיטור העירוני בשלבי גסיסה, החלימה ונמסרה לאימוץ. שניצל התרנגול החמוד, שתושבים האכילו אותו עד שהחל לקרקר כל הלילה ומצא בית חדש בפינת חי, ועוד רבים אחרים. את כל הפעילות הרבה בכלבייה ואת סיפורי ההצלה המרגשים, ניתן לראות בדף הפייסבוק של הכלבייה "כלבייה עירונית לוד". אבל זהו רק חלק קטן מסך הפעילויות שבמחלקה הווטרינרית.

"הפעילות החשובה בעיני – היא הפעילות החברתית והחינוכית, שמתקיימת בזכות סגן ראש העיר יוסי הרוש, הממונה על אגף החינוך. השנה הגיעו לכלבייה מאות ילדים, חילונים ודתיים, ילדים עם בעיות התנהגות, ילדים על הרצף האוטיסטי, נוער בסיכון, ועשרות ילדים ממחויבות אישית. כל אלו הגיעו לכלבייה והשתתפו בפעילויות שהוכנו עבורם על ידי מדריכה ייעודית. הילדים שמגיעים לכלבייה חותמים על אמנה שאומרת "אצלנו החלש והשונה הוא השווה", בכלבייה אין קטטות, אין הצקות, ואין שיימינג. הכלבים והחתולים מוציאים את הטוב ביותר בילדים ובנוער. בחופש הגדול ערכנו חוג עוזר מאלף, וראש העיר עו"ד יאיר רביבו, הגיע לחלק תעודות גמר לילדים. אנחנו מקווים שגם השנה נצליח לקיים את הפעילות המבורכת הזאת".

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד

לא רק חיות – שומרים גם על בריאות התושבים

חלק חשוב נוסף של פעילות המחלקה הוא שמירה על בריאות הציבור. התושבים אינם יודעים זאת, אבל עובדי המחלקה, הם אלו שמגיעים לאטליזים למסעדות ולסופרים, ובודקים מה קורה מאחורי הקלעים, במקום ששם הלקוחות אינם מגיעים.

פעמים רבות, מה שרואים מעבר לדלפק שונה לחלוטין ממה שקורה מאחור, ולפעמים המצב התברואי קשה מאד בחדרי עיבוד הבשר ובמחסנים, עם לכלוך, הזנחה וללא כל תנאים תברואיים.

העובדים, יחד עם מפקחי לשכת הבריאות וצוות מחלקת רישוי עסקים של עיריית לוד, מסיירים בכל האטליזים והמסעדות. "לא אחת אנו מוצאים ומשמידים בשר ועופות פגי תוקף שאינם ראויים למאכל אדם, מסעדות שאינן מקפידות על ניקיון ותברואה, ואנו אלו שדואגים שהליקויים יתוקנו". במקרים רבים, עסקים אלו עומדים למשפט על ידי המחלקה המשפטית ומחלקת רישוי עסקים, ובמקרים חמורים במיוחד – יוצא מיד צו סגירה מנהלי. ד"ר אור רז מסיימת ואומרת: "אנו מקווים להמשיך בפעולותינו בשנה הבאה, למען התושבים ולמען רווחת בעלי החיים בעיר לוד".

גאים בכלבייה העירונית
עיריית לוד
כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...
ביטחון למגורים ומסחר: המשמעות של מנעולים לחלונות הזזה
מנעול לחלון הזזה הוא מאפיין אבטחה חיוני המבטיח את הבטיחות...
תביעות נזקי גוף
תאונות יכולות לשנות את חיינו בהרף עין ולהשאיר אותנו עם...