Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מנהלת אגף 'משאבי אנוש' בעיריית לוד, סנדרה כהן: גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד

מנהלת אגף 'משאבי אנוש' בעיריית לוד, סנדרה כהן: גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד
עיריית לוד

באגף 'משאבי אנוש' בעיריית לוד ישנם כעשרה עובדים מקצוענים אשר באחריותם 1500 עובדים • הם דואגים לכל עובד, מרגע כניסתו לתפקידו ועד לפרישתו – ואף קודם לכן, באיתור העובדים המתאימים למערכת העירונית • האגף אחראי על גיוס עובדים, שילובם בארגון וכן על תנאי העסקתם • השאיפה: קליטת עובדים מקצועיים במטרה להעלות את רמת השירות והיעילות כלפי התושבים ומול השירותים הניתנים על ידי העירייה • כיצד הם מתכננים להתייעל לקראת שנת 2020? והאם כל תושב בלוד יכול להתמודד על משרה בעירייה? • הנה הצצה לפעילות ועבודת האגף שאחראי על המנוע וכוח האדם • לכתבה המלאה >>>  

גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד
עיריית לוד

בקומה הראשונה של עיריית לוד שוכן לו אגף 'משאבי אנוש' – הצינור שדואג לאכלס ולאייש את שורות העירייה עם אנשי המקצוע הטובים ביותר. כיום, הדגש הוא על מקצועיות והשכלה אקדמית, כמעט בכל תחום שאליו מוצעת משרה. באגף עובדים 10 אנשי צוות מקצוענים בתחומם, החולשים על העסקתם של 1,500 עובדי העירייה – על כל אגפיה.

רגע לפני שנעשה לכם היכרות עם האגף, הכירו את העומדת בראשו: סנדרה כהן (49), נשואה ואם ל-4 ילדים, העובדת בתפקידה 5 שנים. היא מתגוררת במודיעין ובכל בוקר היא מגיעה מלאת מרץ אל העיר לוד, אותה היא אוהבת. כהן, בעלת תואר ראשון ושני במדיניות ציבורית, ואף נבחרה לאחרונה לכהן כיו"ר איגוד מנהלי 'משאבי אנוש' בישראל – המונה 257 נציגי רשויות מרחבי הארץ.

מהו אגף 'משאבי אנוש'?

אגף משאבי אנוש מטפל בכלל ההיבטים הקשורים למשאב האנושי בעירייה – החל מהשלבים המקדימים לאיתור וקליטת העובד, דרך תקופת העסקתו, סיום העסקתו ועד לפרישתו. פעילות האגף כוללת: קליטת עובדים חדשים, קידום, תכנון ופיתוח והדרכה, פרישה ופיצויים, מידע, תיאום ובקרה, תקנות ותנאי שירות, ביקורת נוכחות, טיפול בנושאי רווחה, כוח אדם בחירום ועוד. האגף עומד בקשרי עבודה עם כלל אגפי ומחלקות העירייה ומהווה גורם מקצועי מנחה למנהלי ועובדי העירייה בכל הקשור להסכמי וסדרי העבודה בעירייה.

גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד
עיריית לוד

בין תחומי האחריות של האגף: גיוס עובדים לעירייה – ניהול כלל תהליכי הגיוס באמצעות פרסום מכרזי כוח אדם וקיום ועדות בחינה לבחירת עובדים מתאימים לתפקידים המוצעים, ניהול תהליכי קליטת עובדים חדשים, טיפול בהצטרפות העובדים החדשים לקרנות הפנסיה וקופות הגמל השונות, בהתאם להנחיות המשתנות מעת לעת, ניהול תקני משאבי אנוש בעירייה, ניהול ופיתוח תהליכים ארגוניים, פיתוח ההון האנושי, ניהול ואחריות על תחום רווחת העובדים, אחריות על מערך דיווח הנוכחות של עובדי העירייה, אחריות וניהול תחום יחסי העבודה בעירייה, יישום הסכמי שכר ארציים הנחתמים מעת לעת במשק לגבי הסקטורים השונים, וכן אחריות וטיפול בתהליכי סיום העסקת עובדים – התפטרות, פיטורין ופרישה לגמלאות.

יצוין כי אגף משאבי אנוש מבסס את פעילותו המקצועית על הסכמי עבודה ארציים קיימים הנחתמים בין מרכז שלטון מקומי לבין הסתדרות המעוף ופעילותו כפופה להנחיות הרגולטורים הממלכתיים, כמו משרד הפנים ומשרד האוצר.

פוקוס אישי לטובת העובד

בעוד חודש ימים, ניכנס לשנת 2020, נתחיל עשור חדש. ולכן, זהו זמן טוב להתחלות חדשות. מנהלת האגף משתפת ב-3 מטרות אותן הציבה לשנה הקרובה: "השנה הקמנו מחלקה חדשה – האחראית על הדרכה והשתלמויות של העובדים, ובכוונתי להעמיק בנושא, בכדי ללמוד את צורכי הארגון ואף להתאים את ההשתלמויות על מנת למקצע את העובדים ולהעלות את רמת השירות והיעילות כלפי התושבים ומול השירותים הניתנים על ידי העירייה". כהן מוסיפה, כי "בנוסף לכך, בשנה הבאה נעסוק באפיון מערכת החתמת הנוכחות של עיריית לוד", והיא מסבירה, "בכוונת העירייה להפוך את מערכת החתימה של העובדים לכזאת אינטרנטית שתקל רבות על הארגון בכלל ועל האגף בפרט, ובכך לחסוך בעבודה, בניירת, בזמן והכל בצורה היעילה ביותר".

המטרה השלישית של כהן היא "לכתוב נהלי עובדה מסודרים. אדאג שיהיה פוקוס אישי על קליטת העובד. לאחר 3 חודשי עבודה אנו נעשה מעקב אחר העובד ונשמע ממנו, האם טוב לו, האם הוא מרוצה, מהן הדברים שירצה לשפר ועוד. כמו-כן, נדאג לחוט משולש – עובד, מנהל אגף ואנחנו – וכך נוכל לקבל אינדיקציה מפורטת שתוכל לתת מענה לשיפור. הרצון שלי הוא להתחיל מהראש – לעזור בקליטת העובד החדש ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן".

אגף משאבי אנוש, עובד עפ"י חוקת העבודה לרשויות המקומית, המכילה את כל תנאי העסקה. עיריית לוד מעסיקה עובדים רבים, בהם מהנדסים, אנשי חינוך, אנשי רווחה, עובדים סוציאליים ועוד, ופועלים עפ"י הנחיות משרד הפנים והאוצר. כל העבודה נעשית עם חדות עין, שמה יתפספס דבר כזה או האחר היכול לגרום לנזק עבור העובד.

גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד
עיריית לוד

בוחרים את העובדים המקצועיים ביותר

במרבית העיסוקים בעיריית לוד, ישנה חובת פרסום של מכרז פתוח לכולם הקורא לציבור לנסות להתקבל לתפקיד ולאייש את התקן הפנוי. טרם פרסום המרכז, האחראית על התחום, מאפיינת את המרכז עם הדרישות ותנאי הסף שמעוגנים ע"י משרד הפנים. לאחר-מכן, המרכז יפורסם באתר העירייה ואף בעיתונות המקומית והארצית. בתום הזמן שנקצב מראש להגשת מועמדות, באגף פותחים את הבקשות, ממיינים ומחליטים לזמן את המועמדים העומדים בתנאי הסף אל וועדת בחינה, שמראיינת את כלל המועמדים ובוחרת את הראוי ביותר.

לב העובדים בעירייה

הקשר של אגף משאבי אנוש עם אגפי העירייה האחרים, הוא על בסיס יומי. בכל אגף, ובמיוחד באגפים הגדולים יש רפרנט המשמש כאיש הקשר של אגף משאבי אנוש שמרכז את כל הפניות הקשורות לחיי היום יום של העובד ופועל בצורה מרוכזת יחד עם אגף משאבי אנוש לטפל ולמצוא מענה לפניות אלה. התוצר הסופי של פעילות האגף בא לידי ביטוי לכאורה בתלוש השכר של כל עובד בסוף החודש אשר מעובד על ידי מחלקת השכר. אולם אין זו פעילותו היחידה , טיפול האגף מתפרש על פני תחומים נוספים רבים הקשורים לחיי העובד בתחומים שונים – כגון רווחת העובד, הדרכה, השתלמויות, טיפול בפרט. מעבר לפעילות השוטפת של הרפרנטים, מנהלת האגף מובילה מדיניות של דלת פתוחה לכל עובד הנדרש לסיוע צוות האגף בכל תחום.

עובד מקצועי – רווח כפול

עיריית לוד והעומד בראשה, עו"ד יאיר רביבו, פועלים תמיד כדי למקצע את עובדי העירייה – כל אחד בתחומו. ישנן 2 סוגי הכשרות: הראשונה, הכשרה מחייבת – והיא קיימת עבור עובד שחייב ללמוד בכדי לרכוש ידע שיסייע בעבודתו ביום יום . והשנייה – הכשרה עבור עובד שרוצה להתמקצע יותר בתחומו. העירייה לומדת מהן הצרכים של העובדים ומכוונת אותם למטרה. כהן אומרת, כי היא חותרת "לעבור מארגון מגיב ליוזם". ומפרטת, "אני לא רוצה לחכות ולשמוע מהעובד מה הוא צריך, אלא שאנו כבר נפנה אליו ונציע את מרכולתנו".

לא כל המשרות בעירייה מצריכות תואר אקדמאי כלשהו, אך עבור מנהלת אגף משאבי אנוש, לימוד והשכלה, זהו דבר טוב עבור כל עובד. "ככל שעובד ירחיב את השכלתו זה יעזור לו להתמקצע ולהיות עובד טוב יותר ולהצליח, ומאידך – הוא יקבל פרגון מהעירייה, שתהנה אף היא מעובד מוצלח התורם את מיטב יכולתו".

בשנים האחרונות ולאור האיזון במצבה התקציבי של העירייה שמים ראש העיר והמנכ"ל דגש מיוחד על פיתוח ההון האנושי, המיומנויות המקצועיות של העובדים ואף שליחתם למסגרות אוניברסיטאיות לצורך השלמת תואר אקדמי, כמו הרחבת פעילויות גיבוש והעשרה בקרב העובדים. אגף משאבי אנוש מוציא לפועל את מדיניות ראש העיר והמנכ"ל בתחומים אלה תוך קבלת גיבוי מלא שלהם, לתהליכים אותם הם מובילים בשנים האחרונות.

שותף נוסף לשינוי בתהליכי התרבות הארגונית בעירייה והצעדים הננקטים לרווחת העובד ולשמירה על זכויותיו הינו ארגון העובדים, הפועל בשיתוף פעולה מלא עם האגף ועם הנהלת העירייה, כאשר מתוך ראיה משותפת של טובת העובד מתנהלים דיונים עניינים וברוח טובה ללא משברים מיותרים, כאשר שני הצדדים מבינים שפעולתם נועדה לפעולה אחת משותפת – טובת העובד והארגון. יחד עם זאת ארגון העובדים פועל ועושה רבות לשיפור תנאי רווחת העובד, כגון ימי גיבוש ופעילויות חברתיות ופעולות תרבות – הכל למען העובדים ובני משפחותיהם.

גאוות יחידה וכבוד לעבוד בעיריית לוד
עיריית לוד

בשנה האחרונה רכש האגף 8 טאבלטים עבור המכרזים אותן הוא מפרסם. מידי שנה הוועדה מתכנסת ובוחנת כ-200 מכרזים. כהן טוענת כי דפים רבים היו נזרקים לפח לאחר ישיבות מסוג זה , כיום אנו שואפים לעבוד בסביבה ירוקה ואף לשמור על איכות הסביבה – כל חבר וועדה יושב עם טאבלט במקום ערימות דפים שלא נגמרת , וכך יוצרים נראות, מקצועיות וסביבה נקייה.  רשויות מקומיות רבות למדו מעיריית לוד והעתיקו את היוזמה.

בחודש האחרון קיים האגף הדרכה לכל מנהלי האגפים והמחלקות שמאיישים עובדים חדשים דרך מכרזים, במהלכו עברו סדנא שבה קיבלו כלים לביצוע ראיון ממוקד, אפקטיבי ומקצועי – בכדי לאתר את המועמד המתאים. בסדנא הם למדו – אלו שאלות לשאול בראיון, כיצד שואלים נכון את השאלה והכל בכדי לקבל את התשובה אותה הם צריכים ורוצים לשמוע מבחינה מקצועית.

המסר – כל אחד יכול

כהן מבקשת להביע את הערכתה ותודתה לצוות האגף, אשר עושה עבודה מקצועית כדי להפוך את הארגון ועובדיו לארגון יעיל וגאה בהשתייכותו לעירייה ולעיר, שהתוצר הסופי של פעילות זו – הוא הענקת שירות טוב ויעיל יותר לתושבי העיר שלשמה פועלת העירייה.

רגע לפני סיום, מנהלת האגף מציינת ואומרת: "לוד על המפה. אני אוהבת את העיר. העירייה עושה מאמצים רבים כדי לקלוט עובדים איכותיים ומקצועיים על מנת למקציע את העבודה והשירות ובכך למנף את העיר לוד. כיום, עובדי העירייה חשים כבוד וגאוות יחידה ואומרים בפה מלא שהם עובדי עיריית לוד. אני יכולה לומר, כי במכרזים שאנו מפרסמים עם משרות עבודה חדשות בעירייה – אנו נותנים עדיפות לתושבי לוד. אני קוראת מכאן לתושבים, לבוא ולהתמודד על מרכזים ולהפוך להיות חלק מהארגון שגודל לאורך כל השנים".

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך לחזק את תדמית העסק שלכם בצורה אפקטיבית?
כדי לשווק את עצמכם ולחזק את המותג שלכם רצוי לבחור...
ציוד מיוחד ורב-תכליתי
מנוף משאית הוא ציוד רב-תכליתי המשלב בין ניידות של משאית...
להעביר זמן בכיף עם מילים כתובות- כך תעשו את זה
לכל אחד מאיתנו כתב יד שונה, כתב יד הייחודי רק...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
תפקיד חיוני בהבטחת שמירה על זכויות בסיסיות
עורכי דין פליליים הם אנשי משפט המתמחים בהגנה על אנשים...
עצבו בחוכמה את המשרד
אין ספק שעיצוב פנים הוא חלק הכרחי בעת קניית דירה...
היבטים משפטיים הנוגעים להעברת נכסים
עו"ד ירושה מתמחה בהיבטים המשפטיים הנוגעים להעברת נכסים מהנפטר למוטבים,...
כל האמת על דירות דיסקרטיות
האם יש לכם מצב רוח לטיפול עצמי אקסקלוסיבי? מציאת דירות...
איך להתמודד עם עבירות תנועה בצורה נכונה
עבירת תנועה יכולה לקרות גם לנהג האחראי ביותר – עבירות...
למה לפנות אל מתקשרת רוחנית?
כאשר אנו מחפשים תשובות, הדרכה או ייעוץ בקשר לנושאים שונים...