Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מחיר למשתכן גרסת 2021: שאלות חשובות ותשובות עדכניות

מחיר למשתכן גרסת 2021: שאלות חשובות ותשובות עדכניות
קרדיט לתמונה: Shutterstock

מה חדש בתכנית מחיר למשתכן, מי רשאי להשתתף בהגרלות ועל מה בכלל מדובר? הנה כל מה שכדאי לדעת על התכנית בגרסתה העדכנית

עומר רגב

בשנת 2015 הוקמה תכנית 'מחיר למשתכן' במטרה לאפשר לזוגות צעירים בפרט לרכוש דירה משלהם במחיר בר השגה, ובמסגרת פרויקטים לבנייה רוויה של 6 דירות לפחות. מאז חלו בה כמה שינויים ובשורות הבאות, נביא בפניכם את הגרסה העדכנית ביותר שלה ונענה על השאלות המרכזיות: מה מהות התכנית, מי זכאי למחיר למשתכן ומהן ההטבות שניתן לקבל, הישארו איתנו.

מחיר למשתכן גרסת 2021: שאלות חשובות ותשובות עדכניות
קרדיט לתמונה: Shutterstock

על מהותה של תכנית מחיר למשתכן

מטרתה העיקרית של תכנית זו היא לסייע לחסרי דיור לרכוש את דירתם הראשונה. הרעיון העומד מאחוריה הוא כזה: המדינה מוציאה מכרז לקרקע לבנייה אשר היא מסבסדת. מכרז זה כולל למעשה מפרט של הדירות שייבנו על אותה הקרקע: גודל הדירות ומספרן, היבטים טכניים הנוגעים לאיכות הבנייה והגמר, פיתוח שטחי חוץ וכדומה. לאחר מכן, מספר קבלנים ויזמים ניגשים למכרז כאשר בעל ההצעה הזולה ביותר, הוא זה שזוכה בו ומקבל את הקרקע לידיו לבנייה בהתאם למפרט. כיוון שהקרקע מסובסדת, עלות הפרויקט ליזמים כוללת את אלו של הבנייה בלבד.

במקביל, מפרסמת המדינה את הפרויקט עבור המשתכנים – אלו אשר הוציאו תעודת זכאות ורשאים לגשת להגרלות. המשתכנים מצידם בוחרים באילו הגרלות הם מעוניינים להשתתף, נרשמים אליהן ומספר הזוכים בהגרלה מסוימת, הוא כמספר הדירות שייבנו. 

לקראת אכלוס הפרויקט, הזוכים מוזמנים לכנס שבו יקבלו פרטים נוספים על הפרויקט ולפי סדר הזכייה, מוזמנים הזוכים – 5 בכל פעם, לבחור את הדירה שאותה הם רוצים מבין אלו שנבנו במסגרת הפרויקט. לצורך הבחירה מוקצים לזוכים 45 דקות שאחריהן יחתמו על חוזה לרכישת הדירה מהקבלן.

חשוב להכיר כי מי שרכש דירה במסגרת מחיר למשתכן יוכל להשכירה או להתגורר בה בעצמו, אך אינו רשאי למכרה למשך חמש שנים מיום האכלוס או שבע שנים מיום ההגרלה (התאריך הקודם מבין השניים). כמו כן, במידה ולא כל הדירות נרכשו, יכול הפרויקט לצאת בהכרזה על הגרלה נוספת או שהדירות תימכרנה ללא הגרלה למעוניינים שבידם תעודת זכאות. כיום, לא רק מחוסרי דיור יכולים להירשם להגרלות אלא גם משפרי דיור.

מי זכאי להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן?

מי שרשאים להשתתף בהגרלות הם בעלי אישור זכאות וישנן גם הגרלות מיוחדות הפתוחות לבעלי סטטוס מיוחד: סדרות מסוימות, משפרי דיור וכדומה, אך המידע הרלוונטי לגביהם יפורט בהמשך.

ניתן לקבל תעודת זכאות בחברת אלונים, מילגם או עמידר. אישור זכאות תקף לשנה אחת והאוכלוסייה הזכאית לקבלתו נקבעת בהתאם למצב משפחתי, גיל וסטטוס דיור:

  • יחידים (רווקים/ות, גרושים/ות ואלמנים/ות) בני 35 ומעלה
  • נשואים, ידועים בציבור, מאורסים (בחברה הערבית) או כאלו שצפויים להתחתן תוך 3 חודשים בכל גיל
  • גרושים בכל גיל בעלי ילדים אשר אינם בחזקתם
  • גרושים/ות בעלי ילדים, שהילדים בחזקתם – ובפרט שלא היו במערכת יחסים רשמית (כולל ידועים בציבור, או מאורסים) בשש השנים האחרונות בכל גיל
  • נכים ברגליהם זכאים מחומרה מסוימת ומעלה מגיל 21

סטטוס הדיור יכול להיות אחד משני הבאים: חסרי דיור או משפרי דיור. 

  • חסרי דיור הם מי שלא היו בעלים של למעלה משליש הזכויות בדירה, קרקע למגורים, או זכויות במשק חקלאי. 
  • חסרי דיור הם גם גרושים שהיו בעלים של לא יותר מ-50% מדירה שנמכרה עקב הגירושין (גם אם התרחשו בשלוש השנים האחרונות)
  • משפרי דיור הם מי שבבעלותם או היו בבעלותם בשלוש השנים האחרונות לפחות שליש מהזכויות על דירה או על קרקע למגורים, שאותם הם מתעתדים למכור תוך שנה מיום אכלוס הדירה שנרכשה במסגרת מחיר למשתכן.
  • יחידים בני 26-35 שהם חסרי דיור נחשבים גם הם משפרי דיור.

משפרי דיור יכולים להשתתף בהגרלות ייעודיות עבורם או לרכוש דירות בפרויקטים, אשר עברה שנה מאז ביצוע ההגרלה ועדיין לא כל הדירות בהם נמכרו. 

מה זה "סדרות"?

הסדרה אליה אתם שייכים רשומה על אישור הזכאות שאותו אתם מקבלים ומעידה למעשה על הזמן שבו נרשמתם לקבלתו: עד אוגוסט 2016 – משתייכים לסדרה א', בין ספטמבר 2016 לספטמבר 2017 לסדרה ב' ואם קיבלתם את אישור זכאות לאחר מכן, אתם משתייכים לסדרה ג'. 

ההגרלה הראשונה בכל פרויקט פתוחה בפני כל חסרי הדיור מכל הסדרות ואילו הגרלות נוספות, יכולות להיות מיועדות רק לסדרות מסוימות דוגמת זו של א' בלבד. 

זאת ועוד, לא כל מי שקיבל אישור זכאות ראשון לפני אוגוסט 2016 עדיין שייך לסדרה א'. מי שזכה וביטל את הזכייה שלוש פעמים או לא נרשם לאף הגרלה בשנת 2016 עובר אוטומטית לסדרה ב'. כמו כן, זכאים אשר הסטטוס המשפחתי שלהם משתנה – גם הסדרה אליה הם שייכים עלולה להשתנות בהתאם.

מחיר למשתכן – שאלות ותשובות נוספות

  1. האם ניתן להירשם בו זמנית ליותר מהגרלה אחת? כן. במידה וזכיתם בדירה באחת ההגרלות, יתר הרישומים מתבטלים.
  2. האם ניתן לבטל רישום להגרלה ואם כן – עד מתי? בכל רגע עד לחתימת החוזה מול הקבלן ניתן לבטל השתתפות בהגרלה או לוותר על זכייה.
  3. מהי הטבת בן המקום? מי שגר במקום מסוים בשלוש השנים האחרונות או בארבע מתוך עשר השנים האחרונות זכאי לסיכוי מוגדל לזכות בדירה באותו המקום. רשימת הערים שבהן אתם נחשבים כ"בני המקום" נקבעת בהתאם לרישום במרשם האוכלוסין ורשומה על אישור הזכאות.
  4. מי זכאי לקבל מענק? זוכים בהגרלות בפריפריה ובמקומות שבהם ערך הקרקע נמוך יכולים לזכות במענקים בגובה של 40,000 או 60,000 ₪ בהתאם לעיר שבה ההגרלה נערכה.
  5. מה משמעות סדר הזכייה בהגרלה? בבחירת הדירה בפרויקט הזוכים נקראים לבחור בהתאם לסדר הזכייה בהגרלה. הזוכה הראשון יוכל לבחור את הדירה כרצונו מבין כל הדירות המוצעות בפרויקט. הזוכה האחרון יישאר רק עם מספר דירות מצומצם ששאר הזוכים עדיין לא בחרו בהן. 
  6. מה קורה עם דירות שהזוכים בהן ויתרו על זכייתם ולא רכשו? הזכות לדירה עוברת לזוכה הבא בסדר ההגרלה. לדוגמה: אם נרשמו 10 אנשים להגרלה על 8 יחידות ואחד מהם ויתר – הזכות תעבור לזה שמספרו בהגרלה היה 9. יתכן ודירות אלו יועברו להגרלה נוספת ולאחר שנה חסרי ומשפרי דיור יוכלו לרכשן ללא הגרלה. 
  7. מה גובה המשכנתא שניתן לקבל? ניתן לקבל עד 75% משווי השוק של הדירה כמשכנתא ובלבד שיש הון עצמי מינימלי בהתאם לגודל הדירה. כיוון ששווי השוק גבוה לרוב ממחיר הדירה, עבור משתכנים יכול גובה המשכנתא להגיע בפועל עד ל-90% מעלות הדירה. 
כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
להפוך להיות המאסטרים של חייכם
זה הזמן לקחת את החיים בידיים ולהשתמש בכל המידע המגיע...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...