Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מהי אדריכלות ישראלית

מהי אדריכלות ישראלית
קרדיט freepik

אדריכלות ישראלית היא אדריכלות אשר קיימת כבר ממחצית המאה ה-19. בתקופה זאת ישראל החלה להיפתח בפני השפעות מהמערב בכל הנוגע לסגנון הבנייה העיצוב. מאז אותה התקופה ויחד עם עליית קרנה של האדריכלות בעולם כולו, התפתחו כמה סגנונות כאשר חלק מהסגנונות ניתן למצוא עד היום. אפשר לומר כי האדריכלות הישראלית מבוססת על מספר עקרונות משלימים כאשר הראשון הוא יבוא של סגנונות מערביים והתאמה שלהם למאפייני הבנייה בארץ, השני הוא יצירת סגנון אדריכלות ישראלי חדש ומיוחד ושילוב בין שניהם.

איזה סגנונות מרכזיים מרכיבים אדריכלות ישראלית מאז ועד היום?

סוג אחד של האדריכלות הישראלית הוא האדריכלות הקולוניאליסטית שהייתה קיימת בין 1850 ל1930. מאז שנכבשה ארץ ישראל על ידי המעצמות האירופאיות, חלה השפעה מהותית שלהן על מגוון תחומים שונים הנוגעים למדינה שתבנה בעתיד כאשר צרפת, גרמניה ורוסיה התחרו ביניהן על ההשפעה ולכולן היה מכונה משותף אחד והוא להתעלם מסגנון הבנייה שהיה קיים דאז בישראל ולהשתמש בסגנונות ובטכנולוגיות מערביים.

סגנון נוסף הוא הסגנון הארץ ישראלי. במהלך השנים, הציונות במדינת ישראל התחזקה והמהגרים רצו ליצור תרבות חדשה משל עצמם אשר תיבדל מהתרבות המערבית. מבחינה אדריכלית הסתכמו הניסיונות הללו בהתעוררות מחדש של סגנון האדריכלות המסורתי, עם או ללא שילוב של תרבות מקומית שהייתה קיימת דאז בישראל. מדובר על מבנים סימטריים וגדולים שיש להם אלמנטים מזרחיים בולטים לצד שיטות עבודות וטכנולוגיות מערביות.

סגנון נוסף הוא הסגנון האקלקטי, מדובר על סגנון אדריכלי משמעותי מאוד בישראל אשר מאופיין בדרגות גבוהות של קישוט. הסגנון המדובר משלב בין בסיס מערבי או קלאסי לבין קישוטים מתרבויות שונות. מדובר על סגנון אשר היה נפוץ בשנות ה20 של המאה הקודמת, תקופת העלייה השנייה.

קרדיט freepik

סגנון נוסף הוא הסגנון המודרני. בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, הגיעו אדריכלים וציירים אשר לא הייתה להם אפשרות להמשיך לפעול בגרמניה בשל עליית השלטון הנאצי. מדובר על סגנון פשוט יחסית ששם דגש מהותי על נוחות.

עוד סגנון הוא הסגנון הברוטליסטי, אשר החל לתת את אותותיו כאשר הוקמה המדינה. הסגנון המדובר הופץ על ידי צמד אדריכלים משוויץ וברזיל והוא מאופיין בבטון חשוף בצורות פשוטות ומורכבות.

בשנת 1967 אשר הייתה אחת השנים המשמעותיות ביותר בכל מה שקשור לאדריכלות ישראלית, לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים ותחושת האופוריה שהיא הביאה עימה, הבנייה הפכה להיות יצירתיות יותר ואולי אף פרועה. בשלב זה החלו לבנות לא מעט בתים פרטיים.

אדריכלות ישראלית- מה קורה כיום?

כיום האדריכלות הישראלית עומדת בפני אתגרים משמעותיים מאוד. הפיתוח העירוני ממשיך אך לצידו נקבעים גם סדרי עדיפויות חברתיים, סביבתיים ולאומיים. הבנייה כיום שמה דגש על היבטים שהיא לא כללה בשנים קודמות כגון: בנייה ירוקה ועוד. האדריכלות הישראלית כיום משלבת בין ישן למודרני, בין יצירתי ושמרני. היא עדיין כוללת בה לא מעט סגנונות שהיא כללה בעבר, כאשר לכל סגנון יש את המקום שלו. כך או כך, אדריכלות ישראלית היא אותנטיות ומיוחדת וניתן למצוא את אותותיה בכל אחד מהמבנים הציבוריים והפרטיים ברחבי ישראל. יחד עם זאת, ניתן לזהות אדריכלות ישראלית גם בתחום של עיצוב בתים פרטיים בישראל.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
להפוך להיות המאסטרים של חייכם
זה הזמן לקחת את החיים בידיים ולהשתמש בכל המידע המגיע...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...