Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לראשונה בבריכת הקשתות ברמלה – מיצב וידיאו סאונד של האמן דור זליכה לוי

לראשונה בבריכת הקשתות ברמלה – מיצב וידיאו סאונד של האמן דור זליכה לוי
צילום רון פלד

לראשונה יוצג בבריכת הקשתות ההיסטורית מיצב וידאו וסאונד של האמן דור זליכה לוי, שנוצר במיוחד למקום, ביוזמת עיריית רמלה, קרן רמלה והמרכז לאמנות עכשווית רמלה. המבקרים מוזמנים לחוויה ייחודית, מסע תרבותי ורעיוני בה מתגלה חלל הבריכה במלוא הדרו.

"ביצירתו 'בבואה' הופך זליכה לוי את בועת המציאות הזו, למקום של התבוננות פנימה והיפתחות" אומרת ד"ר סמדר שפי האוצרת "המבקרים, אם על המזח ואם בשייט בסירות, מוקפים בדימויים וצלילים. היצירה נוגעת ברבדים רבים של אסוציאציות, רגשות וזיכרונות, נעה בין עבר להווה. בבואה היא גשר מעל הבדלי זמן ותרבות כיוון שהיא עוסקת בהקשבה, ביכולת לשמוע גם את מה שמוכר פחות ויוצרת רגעים מדהימים".

במוקד העבודה יצירות מוסיקליות המושרות במקביל בעברית וערבית, ומתנגנות מ-8 רמקולים שנתלו מתקרת הבריכה. על הקירות מוקרנים דימויים מעוגלים שמקורם בכלים מוסיקליים עתיקים שצולמו בזמן הנגינה עליהם: עורות המתוחים על גבי תופים וכן עיטור שמקורו בפתח תיבת התהודה של כלי המיתר עוּד. היצירה מדגישה את האקוסטיקה המיוחדת של הבריכה, ותוך כדי השייט והתנועה בחלל ניתן להאזין למקטעים שונים מתוך היצירות המוזיקליות. ׳בבואה׳ מבוססת על שירים ערביים פופולריים, שפייטנים יהודים חיברו להם מילים בעברית, פיוטים העוסקים בהבעת אהבה לאל ובכיסופי גאולה. השירים בערבית הם שירי אהבה, המזוהים בביצועם של מוסיקאים בולטים כמו פיירוז וצבאח פח'רי. מנגינת השירים זהה, כך שהשמעת הפיוטים והשירים במקביל יוצרת יחסים הרמוניים מורכבים בין קולות השירה בעברית ובערבית.

דור זליכה לוי הוא אמן וידאו וסאונד, העוסק ביצירתו בשימור ועיבוד זיכרונות אישיים וקולקטיביים. קולות נשכחים מתעוררים לחיים בעבודותיו ומושמעים מחדש באופן המאפשר האזנה, הקשבה והתמסרות.

זכה בפרס זום לאמן ישראלי צעיר (2016), פרס אמן צעיר של משרד התרבות (2017) ומלגת שהות אמן בארטפורט (2020). זליכה לוי מרצה באקדמיה בצלאל וכן עוסק בחינוך במסגרות קהילתיות שונות. ב'בבואה' תערך פעילות קהילתית וחינוכית הכוללת מפגשי אמן ואוצרת עם תלמידי תיכון, חטיבות ביניים וקהלים מגוונים נוספים.

מיכאל וידל ראש העיר רמלה: "אנו גאים לארח בבריכת הקשתות, מבנה היסטורי מהיפים בארץ, את 'בבואה' מיצב וידאו וסאונד של האמן דור זליכה לוי. הפרויקט הוא נדבך נוסף בפעילות הברוכה של המרכז לאמנות עכשווית בהובלתה של ד"ר סמדר שפי הפועל בעיר מזה כשלוש שנים בתמיכה ובסיוע מלאים של עיריית רמלה. כראש עיר אני רואה חשיבות רבה בקידום וטיפוח תחום התרבות והאמנות בעיר כמוקד לחיים משותפים של כבוד הדדי. אני מזמין את תושבי רמלה ומדינת ישראל כולה, שוחרי תרבות ואמנות, לבקר בבריכת הקשתות ובאתרי התרבות והמורשת בעיר ולהנות מפרויקטים מדהימים".

אורך היצירה כ-20 דק'. בריכת הקשתות נחנכה בשנת 789 לספירה, בעידן השלטון המוסלמי בארץ ישראל כחלק ממערך אספקת מים.

הבריכה שימשה (1971) כאחד מאתרי צילום הסרט המיתולוגי 'חסמבה ונערי ההפקר'. כיום היא אתר תיירותי מוביל ובקרוב יפתח בה מרכז מבקרים. הקמת 'בבואה' בחלל הבריכה ארכה כשנה בשל האתגרים הכרוכים בעבודה במבנה היסטורי, בין השאר יבוא ציוד מקצועי מחו"ל ותכנון מתקנים ייחודיים.

צילום רון פלד

המרכז לאמנות עכשווית רמלה CACR נפתח ב-2019 ביוזמת עיריית רמלה וקרן רמלה. בניהולו של רון פלד, אוצרת ראשית ד"ר סמדר שפי. מוצגות בו תערוכות מתחלפות והוא מהווה מקום לדיון באתגרי ההווה והעתיד.

בבואה הופקה בתמיכתם הנדיבה של מפעל הפיס והקרנות אאוטסט, 'בשביל האמנות' וארטפורט.

 

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
התערוכות במרכז לאמנות עכשווית רמלה נפתחות לקהל
אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו שבילים נפגשים רחוב הרצל 12 אוצרת:...
סליחות ותשליך בלב ים
בעיצומם של עשרת ימי התשובה, יצאו תלמידי בית החינוך אמית...
טקס סיום קורס פראמדיקים נערך ל-111 פראמדיקים ופראמדיקיות במגן דוד אדום
טקס סיום קורסי פראמדיקים של מגן דוד אדום התקיים בקרית...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
פסטיבל 'רמלה עיר עולם' 2023
חגיגה חווייתית לכל המשפחה עם מיטב האמנים המובילים * מופעי...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
חוליית שודדי כספות נעצרו בשפלה
כח משימה מיוחד שהקים מפקד מחוז מרכז - ניצב אבי...
שינה לצד התינוק
הדרך המושלמת והטובה ביותר לישון לצד התינוק שלנו זה באמצעות...
יום המעשים הטובים בקניון עופר רחובות
קניון עופר רחובות, מקבוצת קניוני עופר יציין את "יום המעשים...
המרכז לאמנות עכשווית רמלה CACR מזמין את הקהל הרחב לערב של אמנות, מפגש עם האמנים והאוצרת הראשית וסיור בין התערוכות.
המפגש יחל בשעה 16:00 בבית הפתוח מרכז רוסינג (קלוזנר 1...