Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לוד כיכבה בוועידת "עיר הנדל"ן" כעיר מובילה בתכנון להתחדשות עירונית בישראל

לוד כיכבה בוועידת "עיר הנדל"ן" כעיר מובילה בתכנון להתחדשות עירונית בישראל
עיריית לוד

ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו: "אנחנו העיר עם מספר התכניות הגבוה ביותר בותמ"ל – 3 תכניות לבנייה חדשה ו-4 תכניות להתחדשות עירונית. כל התכניות האלה מייצרות כ-30,000 אלף יחידות דיור וכ-2.5 מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר, אבל חשוב מכל הן משנות את העיר מהיסוד מכל הבחינות – תחבורתית, תשתיתית, אורבנית, כלכלית וחברתית – ונותנות ללוד את ההזדמנות שהיא כל כך חיכתה לה"

 שבחים ללוד בועידת עיר הנדלן כעיר מובילה בהתחדשות עירונית
עיריית לוד

תחום ההתחדשות העירונית הנו האתגר הלאומי המשמעותי ביותר ביעד לאספקת הצרכים הגדלים והולכים של אוכלוסיית מדינת ישראל לפתרונות דיור, הגדלת מלאי הדירות ומתן פתרונות מגורים בטיחותיים הן מההיבט הביטחוני והן מההיבט של רעידות אדמה.

הוועידה הלאומית להתחדשות עירונית שהתקיימה השבוע בגליל העליון, הפגישה את צמרת מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות, המובילים את תנופת ההתחדשות העירונית מתוך מגמה לייצר דיאלוג מקצועי ועמוק בין כל הגורמים האחראיים על הוצאת הפרויקטים לדרך.

בוועידה השתתפו בכירים במשרדי הממשלה וחברות ממשלתיות, קובעי מדיניות ואחראים על התחום, ראשי ערים, מנכ"לים של רשויות, חברות עירוניות, מהנדסי ערים, אחראים עירוניים על תחום ההתחדשות העירונית,יזמי פינוי בינוי ותמ"א 38, עורכי דין, שמאים, אדריכלים ובכירים נוספים מתחום הנדל"ן ישראל.

את העיר לוד ייצג כמובן ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, אשר זכה לשבחים ולמחמאות מקיר לקיר על המפכה שעוברת לוד, כעיר מובילה בתוכניות להתחדשות עירונית בישראל.

יאיר רביבו פרגן לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור) על אישור תוכניות בלו"ז קצר ומהיר. "בשביל לוד, הותמ"ל הוא נס הכרחי. כדי לעשות קפיצת מדרגה בעיר שלא תוכנן בה דבר כמעט 30 שנה, אי אפשר להתחיל תהליך תכנון של 20 שנה, כמו שהיה בעבר. צריך לשנות מציאות בקצבים שמייצרים אמון מצד התושבים והמשקיעים כדי שיאמינו בתהליך שהעיר עוברת ויידעו שבסבירות גבוהה הנהגת העיר שמקדמת את התכניות היא גם זאת שתממש אותן כי זה לוקח כמה שנים ולא כמה עשורים", אמר ראש העיר, "לכן אנחנו העיר עם מספר התכניות הגבוה ביותר בותמ"ל – 3 תכניות לבנייה חדשה ו-4 תכניות להתחדשות עירונית. כל התכניות האלה מייצרות כ-30,000 אלף יחידות דיור וכ-2.5 מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר, אבל חשוב מכל הן משנות את העיר מהיסוד מכל הבחינות – תחבורתית, תשתיתית, אורבנית, כלכלית וחברתית – ונותנות ללוד את ההזדמנות שהיא כל כך חיכתה לה".

שאלה: השמועות אומרות שלוד מובילה את המדינה בהתחדשות עירונית – מה הסיבה? 

יאיר רביבו: "אכן מובילים. אנחנו מתכננים 62% משטח העיר שלנו בתב"עות מפורטות, רובן בותמ"ל, והיזמים הגדולים בארץ מחכים למכרזי הדיירים כדי להיכנס למתחמים שנמצאים בשלבי אישור מתקדמים.

"אני חושב שהמפתח להצלחה היה החלטתי להקים את המבואה – המנהלת העירונית להתחדשות בלוד באמצעות החברה הכלכלית של העיר. החברה היא הזרוע האסטרטגית של העיר ומנהלת את הסכם הגג ולהקים בה גם את המנהלת להתחדשות היה מהלך שחיבר את התהליכים האסטרטגיים החשובים ביותר של העיר ושם אותם בידיים של חברה שה-DNA שלה הוא יזמי, כלכלי וביצועי, וזה מה שמוודא שמה שאנחנו מתכננים גם יבוצע. יצרנו משולש שבו אגף תכנון בעירייה אחראי על החלק התכנוני במנהלת, החברה הכלכלית על החלק הכלכלי והמנהלת עצמה בעיקר על החלק החברתי, שהוא הקריטי ביותר. בלי יצירת אמון מול התושבים זה לא יקרה והמנהלת מלווה את התושבים מתחילת התהליך ועד סופו. זה יצר משולש מאוזן שמוודא שכל ההיבטים נשקלים ובהובלתי מקדמים את התכניות הראויות לאישור ולמימוש. אני יודע שלא מעט עיריות, חברות כלכליות ומנהלות מגיעות ללמוד את המודל שלנו ואני גאה שאנחנו משמשים דוגמא לאחרים".

שאלה: בענף הנדל"ן יש התעניינות גוברת בלוד. למה כולם מדברים עליכם בתקופה האחרונה? 

רביבו: "לוד עוברת שינוי יסודי, שלא היה כמותו מאז קום המדינה.  העירייה והממשלה, באמצעות החברה הכלכלית של העיר, מבצעות יחד את הסכם הגג הגדול בישראל, בהיקף של כ-7 מיליארד ₪, שמטפל בכל הדברים שחשובים למהפכה של העיר – דיור, תעסוקה, מסחר, התחדשות עירונית, תיירות, מבני ציבור ועוד. חצי מהכסף מושקע בעיר הוותיקה. ההסכם יביא להכפלת אוכלוסייתה של לוד בתוך פחות מעשור, הכפלת שטח העיר והוספת 20 אלף דירות חדשות ועוד כ-15 אלף דירות בהתחדשות עירונית.

"אלה לא מחשבות או תקוות תלושות, אלא מציאות שכבר מתרחשת: קחו את התחבורה למשל. כביש 200, כביש חדש שיחבר בין 431 לכביש 1, כביש מהפכני שלא היה כמותו ללוד והסביבה שנים רבות, תוקצב לביצוע ונמצא בתכנון מפורט לקראת מכרזים; בימים אלה מוקם מתחם תחבורתי ענק של רכבות ואוטובוסים במרכז העיר. אנחנו הראשונים שהתחילו לבצע את פרויקט מהיר לעיר בכל הצירים הראשיים של העיר, בשיתוף פעולה בין החברה הכלכלית שלנו לנתיבי איילון. הרק"ל והמטרו מגיעים ללוד וחוצים אותה לאורכה עד לאזור התעסוקה החדש והענק שלנו בצפון העיר, מול נתב"ג.

"בהתחדשות עירונית – לוד נמצאת במקום ראשון בקידום תכניות התחדשות עירונית לפי נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. רק בחודשים האחרונים אושרו להפקדה 2 תכניות חלוציות ותקדימיות שכוללות כ-7,500 יח"ד וממש לפני שבועיים אישר קבינט הדיור עוד 2 תכניות. כולם נרתמים ומשתפים אתנו פעולה – משרד השיכון, דירה להשכיר, רמ"י, האוצר, מנהל תכנון – כולם.

כך גם לגבי שכונות הענק המתוכננות. "נופי בן שמן" למשל, רובע שיוצא לשיווק בקרוב. תפתחו יומנים. שכונה יוקרתית ומאוד איכותית ליד מושב בן שמן, הצופה ליער בן שמן. בשכונה 4,530 יחידות דיור בבניה רוויה עם מגדלים של עד 25 קומות. שכונה מודרנית וירוקה ולצדה "פארק הנחלים", פארק עירוני ענק על גדות נחל גזר בשטח של כ- 180 דונם לרווחת התושבים. לצדם מתוכננים פארקים נוספים, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ומוסדות חינוך.

"אחריה ישווק הרובע המערבי החדש של העיר הכולל 11,000 יח"ד בצמוד לתחנת רכבת פעילה ו-2 דקות מכביש 1, עם נוף לשדות המושבים ממערב לעיר. מדובר בשכונה אורבנית שעוד טרם נראתה בישראל, מלאה בפארקים עם עצים בוגרים שדאגנו לשמר מהשדות שנמצאים שם היום.

"בתחום התעסוקה, הרי שבעוד כמה ימים מגיעה לדיון להפקדה תכנית הדגל של העיר – לוד צפון. רובע תעסוקה, מסחר, מלונאות ומגורים שיעלה את העיר לליגת העל של ערי גוש דן וייתן לה את האיתנות הכלכלית שתהפוך אותה לאחת מ-10 הערים המבוססות בישראל, תוך עשור".

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
איך לחזק את תדמית העסק שלכם בצורה אפקטיבית?
כדי לשווק את עצמכם ולחזק את המותג שלכם רצוי לבחור...
ציוד מיוחד ורב-תכליתי
מנוף משאית הוא ציוד רב-תכליתי המשלב בין ניידות של משאית...
להעביר זמן בכיף עם מילים כתובות- כך תעשו את זה
לכל אחד מאיתנו כתב יד שונה, כתב יד הייחודי רק...
למה לא כדאי לוותר על עיצוב הפנים של ביתכם?
רוב האנשים מרגישים נוח בביתם כפי שהם מעצבים אותו ויודעים...
תפקיד חיוני בהבטחת שמירה על זכויות בסיסיות
עורכי דין פליליים הם אנשי משפט המתמחים בהגנה על אנשים...
עצבו בחוכמה את המשרד
אין ספק שעיצוב פנים הוא חלק הכרחי בעת קניית דירה...
היבטים משפטיים הנוגעים להעברת נכסים
עו"ד ירושה מתמחה בהיבטים המשפטיים הנוגעים להעברת נכסים מהנפטר למוטבים,...
כל האמת על דירות דיסקרטיות
האם יש לכם מצב רוח לטיפול עצמי אקסקלוסיבי? מציאת דירות...
איך להתמודד עם עבירות תנועה בצורה נכונה
עבירת תנועה יכולה לקרות גם לנהג האחראי ביותר – עבירות...
למה לפנות אל מתקשרת רוחנית?
כאשר אנו מחפשים תשובות, הדרכה או ייעוץ בקשר לנושאים שונים...