Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יוצאים מהחל"ת לאט: מה לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה

יוצאים מהחל"ת לאט: מה לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה
קרדיט שאטרסטוק

התחלת עבודה חדשה היא מאורע משמח, ודאי אחרי תקופה ארוכה של חל״ת. לצד ההתרגשות הגדולה, כדאי לא להזניח גם את הפרטים הטכניים שמרכיבים את תנאי העבודה שלכם. מהם הדברים שחשוב לשים לב אליהם?

דסי ניר

בשיא משבר הקורונה היו בישראל קרוב למיליון עובדים בחל״ת (חופשה ללא תשלום) מהעבודה. חלקם חזרו לעבודה מאז, אך עבור לא מעט עובדים החל״ת התארך עד לכדי חודשים רבים. גם כעת עובדים רבים מחפשים את דרכם בחזרה לשוק העבודה כדי לחזור לשגרת חיים נורמלית ולרמת הכנסה שהיו רגילים אליה לפני המשבר. אם גם אתם עומדים לסיים את החל״ת ולהתחיל עבודה חדשה, כדאי לחזור ולהיזכר בדברים שחשוב לשים לב אליהם בתנאי העבודה שמציעים לכם: גובה השכר, מספר ימי החופשה וימי המחלה בתשלום שתקבלו מדי שנה, ההפקדות לקרנות הפנסיה ולקרנות ההשתלמות  ותוספות אחרות לשכר כמו בונוסים למשל.

יוצאים מהחל"ת לאט: מה לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה
קרדיט שאטרסטוק

מה שלא בחוזה לא קיים: מהם תנאי ההעסקה והשכר שתקבלו?

בתהליך הקבלה לעבודה חדשה המעסיק בדרך כלל מראיין את העובדים ובוחן את ההתאמה שלהם, אך למעשה גם המעסיק נבחן בתהליך הזה כשהעובד צריך גם הוא להשתכנע שכדאי לו לעבוד אצלו. מעסיקים רבים מתארים מציאות ורודה ותנאי עבודה מפליגים, אך בסופו של דבר מה שקובע הוא מה שכתוב בחוזה העבודה שלכם וזה מה שמחייב את המעסיק. גם אם לא חתמתם על חוזה עבודה ממש, חוק הודעה לעובד מחייב את המעסיק למסור לעובד הודעה בכתב המפרטת את כל תנאי העבודה והשכר שלכם תוך 30 יום.

הדבר הבסיסי שחשוב לוודא הוא מהו השכר שתקבלו כמובן ואיך הוא בנוי. האם יש שכר בסיס נמוך והרבה תוספות שעלולות להשתנות מדי חודש לפי הביצועים שלכם או מסיבות אחרות, או שהשכר קבוע בסך הכל מלבד תוספות רגילות אחת לתקופה כמו  דמי הבראה. את השכר חשוב למדוד גם ביחס לתנאי העבודה האחרים, שעות עבודה שנדרשות מכם מדי יום או שבוע, זמני העבודה ואם הם קבועים מדי יום או משתנים בהתאם להרכב המשמרות שתקבלו, היכן מתבצעת העבודה ומה אופי העבודה.

קרדיט שאטרסטוק

הרבה ועכשיו: כמה שיותר ימי חופשה וימי מחלה מהיום הראשון

מלבד התנאים הפיזיים, השעות וסכום הכסף שתראו בחשבון הבנק מדי חודש, ישנם גם תנאים שקשה לראות בעין עד שאתם זקוקים להם. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שכמה שיותר ימי חופשה בתשלום זה עדיף. ימי חופשה מאפשרים לנו את ההפוגות הנדרשות במהלך חודשי העבודה וככל שישנם יותר ימי חופשה כך תוכלו לנצל אותם לחופשות ממושכות יותר. מלבד האפשרות לקחת חופשה בתשלום, חשוב לזכור שלימי חופשה יש גם ערך כספי ממשי, כך שיגיע היום לעזוב את מקום העבודה תוכלו לפדות את ימי החופשה שלא ניצלתם ולקבל את השווי שלהם בכסף.

גם לימי מחלה יש משמעות כלכלית חשובה, דווקא בזמנים שבהם יש לנו פחות בחירה. על פי החוק המעסיק חייב להתחיל לשלם לכם רק החל מהיום השלישי לחופשת המחלה. רובנו לא חולים במחלות ממושכות כל כך ולכן הימים הללו שבהם אנחנו חייבים מנוחה כדי להחלים עלולים לפגוע בגובה השכר שלנו. ימי המחלה הם אחד הנושאים שקל יותר לבקש מהמעסיק לבוא לקראתכם ולהתחייב לשלם בעת הצורך כבר מהיום הראשון או השני למחלה. כשמדובר בתסריט פחות מוחשי שלא ידוע מתי הוא יקרה, גם לעובד וגם למעביד קל לפספס את זה.

קרדיט שאטרסטוק

חוסכים עכשיו כדי שיהיה אחר כך: הפקדות לפנסיה ולקרן השתלמות

אחד הנושאים שעובדים רבים שוכחים לבדוק הוא נושא ההפקדות לפנסיה ולקרן השתלמות מפני שהכסף מופקד לחיסכון למשך כמה שנים ואנחנו לא רואים אותו בחשבון הבנק. אך להפקדות אלה יש במקרים רבים ערך כלכלי משמעותי יותר מלרוב התנאים האחרים שתוכלו לקבל מהמעסיק והן גם מזכות אתכם בהטבות מס נרחבות. דווקא בגלל שההפקדות הללו הן קצת ״שגר ושכח״, הכסף שנצבר בחשבונות שלכם בקרן הפנסיה ובקרנות ההשתלמות ואשר מושקע בשוק ההון גדל לסכום משמעותי לאורך השנים.

גם קרן ההשתלמות שניתנת למשיכה לאחר שש שנות חיסכון, עשויה להניב לכם סכום משמעותי במהלך תקופה זו, בהתאם למסלול ההשקעות שבחרתם. אם מביאים בחשבון שעובדים רבים בוחרים להמשיך לחסוך בקרן ההשתלמות לשנים רבות ואפילו עד הפנסיה, ככל שחוסכים לתקופה ארוכה יותר ונמנעים ממשיכת הכספים לאורך הדרך כך סכום החיסכון שיצטבר לאורך השנים צפוי להיות גבוה יותר. בחיסכון לאורך שנים רבות גם השווי של הטבות המס שתוכלו לקבל בעת ההפקדה ובעת המשיכה עשוי להצטבר לאלפי שקלים.

אחרי תקופה ארוכה של חל״ת שבה הסתפקתם בהכנסה נמוכה יותר של דמי האבטלה, יהיה קשה לעמוד בפני הצעת עבודה חדשה. אך חשוב במיוחד לשים לב לכל הפרטים הקטנים המרכיבים את הצעת העבודה הזו ולוודא שאנחנו מקבלים היום מה שמגיע לנו ולא שוכחים לדאוג גם להפקדות לחיסכון בקרן הפנסיה ובקרן ההשתלמות לטובת העתיד שלנו.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
גם שומרי המסורת יכולים להנות ממים צלולים במהלך השבת
משפחות דתיות בישראל, כמו גם שומרי מסורת, חולקים את אותו...
איך בוחרים נכון מטפל בדיקור סיני
המלצות של לקוחות קודמים הן כלי שימושי לבחירה נכונה ומדויקת...
טיפים לבחירת מתקין מזגנים מקצועי
בתור תושבי המדינה החמה שלנו, סביר להניח כי לפחות פעם...
ערב גיבוש לעובדים
לאחרונה אתם מביטים על העובדים שלכם וברור לכם שהם צריכים...
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...