Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

חנה מסטרוב, מנהלת בית החינוך 'הראל' בלוד: "חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה – אצלנו בכל פינה"

חנה מסטרוב, מנהלת בית החינוך 'הראל' בלוד: "חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה – אצלנו בכל פינה"
עיריית לוד

820 תלמידים מגיעים נמרצים עם חיוך בכל בוקר אל שתי הקמפוסים המפוארים של בית החינוך 'הראל' השוכנים משני צידי הכביש בתוך שכונת נווה אלון בלוד. באחד – כיתות א' עד ד' ובאחר, כיתות ה' עד ח' ■ המראה של בית הספר מושלם – נקי, ירקרק לצד ספסלים וקירות מקושטים. "אנו משקיעים ביופי והטיפוח. דירה נאה מרחיבה דעתו של אדם", אומרת המנהלת חנה מסטרוב ■ בית הספר משקיע רבות בילדים עם צרכים מיוחדים. "הגישה הרווחת אצלנו היא – שכל אחד הוא יחיד ומיוחד בדרכו ועלינו לכבד כל אדם באשר הוא".

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

בשנת 1996 הוקם בית הספר 'הראל' בלוד ומאז, דורות רבים הספיקו לעבור בשעריו. יחד עם כל שנות הניסיון שצבר – הוא ידוע כמקום שתמיד שואף לחדשנות ופיתוח. 820 תלמידים לומדים בו כיום. התלמידים מאופיינים ברב גוניות – מדתות שונות, תרבויות, עדות, ותק בארץ וכדומה. לא פלא ששמו הולך לפניו. 37 כיתות ומעל 100 איש בצוות – מביאים את התוצאות המכובדות.

מי שעומדת מאחורי סיפור ההצלחה, היא המנהלת המסורה חנה מסטרוב (52), נשואה ואם ל-4 ילדים, מתגוררת בעיר הסמוכה רמלה, ולה וותק של 30 שנות חינוך.

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

המוטו – קבלת ה'אחר'

אחד המאפיינים המייחדים את ביה"ס 'הראל' מכולם – הוא חריטת ערך קבלת השונה על דגלו. למעשה, הוא מבתי הספר הראשונים במחוז המרכז, שפתח בשנת תשס"ד (2004) את שעריו לכיתות מיוחדות של תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, ואף משלב תלמידים עם מגוון לקויות: נכויות פיזיות, לקות ראייה, לקויות שמיעה ובעיות התנהגותיות – רגשיות ועוד. לצורך כך, בית הספר פועל רבות לצורכי הנגשה, הקמת חדרי טיפול ייעודיים, כגון: חדר סנוזלן לוויסות חושי, מטבחון טיפולי ועוד.

המנהלת מציינת כי "על מנת לתת את הטוב ביותר, בית הספר מקיים שיתוף פעולה פורה עם  המערך הטיפולי המשלים מטעם העמותה לילדים בסיכון, במסגרתו תלמידי החינוך המיוחד על הספקטרום האוטיסטי מקבלים מענה טיפולי משלים בבית הספר גם בשעות אחר הצהריים".

מסטרוב מוסיפה: "הגישה הרווחת אצלנו היא – שכל אחד הוא יחיד ומיוחד בדרכו ועלינו לכבד כל אדם באשר הוא". בבית הספר, תלמידי החינוך המיוחד משתלבים במערכת הלימודים הרגילה והרווח הוא כפול, גם לתלמידים המשולבים וגם לשאר התלמידים שלומדים לקבל את השונה הלכה למעשה, מכילים אותם ומפתחים עימם חברויות.

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

מצוינות בראש

יחד עם ערך השילוב, בית הספר 'הראל' מקדם למידה וחידוש ללא הרף מבחינה פדגוגית, וכן קידום מצוינות, ועל כך ניתן לו "פרס החינוך המחוזי" ופרס "איכות ומצוינות" על ידי מנהלת המחוז. המנהלת משתפת ואומרת: "הקידום מונע על ידי פרויקטים שונים ומגוונים כמו "כיתות מוח" – לחקר מדעי, מצוינות 2000 במתמטיקה ושיתוף פעולה פורה עם מכללת לוינסקי לחינוך".

גם ברמה הארצית ניתן לראות זאת, שהמייצבים הפדגוגיים הארציים מצביעים על הישגים לימודיים גבוהים במוסד. למשל, במיצ"ב הפדגוגי האחרון שנערך בשנת תשע"ח (2018) בקרב תלמידי כיתות ח', נתוני המיצ"ב במקצועות הליבה היו בעשירון 9.

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

כבוד הדדי ואזרחות טובה

בבית הספר ניתן מקום של כבוד לזהות היהודית, לתרבות והציונות. מקום זה ניתן בכל תכני הלימוד וההעשרה, בהם ערכים לחיזוק המורשת היהודית. ב'הראל' קיימות כיתות "מיתרים", המאפשרות ביטוי עמוק יותר של העצמת זהות יהודית.

לצד זאת, בביה"ס פועלים לטיפוח תחושת שייכות וקידום אקלים חינוכי מיטבי, ואף פועלת התוכנית הייחודית "תתארו לכם עולם יפה" – המקדמת מעורבות חברתית והתנדבותית בקהילה, והכל בשיתוף פעולה של הורים, תלמידים וצוות חינוכי. "ניתן לומר שכל יום כאן הוא יום המעשים הטובים, כאשר הנתינה היא חלק מהשגרה והחינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה נמצאת בכל פינה", מדגישה המנהלת מסטרוב. "גם ניתן לראות זאת בנתוני מיצ"ב האקלים שמראים עקביות של שני עשורים בהישגיים אקלימים גבוהים", היא מוסיפה בטון מרוצה.

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

שת"פ וקשר עם הקהילה – לא רק בביה"ס

שיתוף הפעולה עם הקהילה לא מסתיים כאן. בית הספר מגדיר עצמו כבית חינוך קהילתי, שאחד ממטרותיו הוא יצירה וגיבוש של קהילה גם מעבר לשעות הלימודים. לכן קמו בו שיתופי פעולה פוריים עם גורמים שונים, לצד עידוד התלמידים לפעילויות בתנועות הנוער השונות לחיזוק הערכים ולעיסוק חינוכי בשעות הפנאי.

אחד משיתופי הפעולה הוא  עם הרווחה בעיר לוד, במסגרתו, בין היתר, הוקמה מועדונית הפועלת אחר הצהריים לתלמידי כיתות התקשורת וכן מועדון חברתי לעידוד אינטראקציה חברתית חיוביות בין ילדים. כמו כן, קיים קשר הדוק עם הורי ההנהגה הבית ספרית אשר בהדדיות משותפת פעילים לאורך כל השנה בבניית תכניות ופעילויות מעשירות ומגבשות לתלמידים.

חינוך למעורבות חברתית ואזרחות טובה
עיריית לוד

תודות

מסטרוב מבקשת להודות ואומרת: "כל זאת ועוד, מתקיימים הודות לשיתוף פעולה משמעותי עם עיריית לוד ובראשם ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, ממלא מקומו יוסי הרוש מחזיק תיק החינוך, ומנהל אגף החינוך שלום עזרן, אשר פועלים לקידום החינוך בעיר ככלל ושותפים פעילים לקידום החינוך בתוך בית הספר".

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
למה לפנות אל מתקשרת רוחנית?
כאשר אנו מחפשים תשובות, הדרכה או ייעוץ בקשר לנושאים שונים...
הפופולריות הגוברת בקרב הילדים לתחום הרובוטיקה
חוגי רובוטיקה לילדים הופכים לפופולריים יותר ויותר בשנים האחרונות. חוגים...
התערוכות במרכז לאמנות עכשווית רמלה נפתחות לקהל
אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו שבילים נפגשים רחוב הרצל 12 אוצרת:...
סליחות ותשליך בלב ים
בעיצומם של עשרת ימי התשובה, יצאו תלמידי בית החינוך אמית...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
מצטיין מח"ט צנחנים לראש השנה, רס"ל ישראל רובינוב תושב לוד
ביום שני האחרון, בתאריך 11.9.23 התקיים טקס מצטיינים בראשות מפקד...
פסטיבל 'רמלה עיר עולם' 2023
חגיגה חווייתית לכל המשפחה עם מיטב האמנים המובילים * מופעי...
המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג תערוכות חדשות
בחלל ברחוב הרצל רמלה: אלנה צ'רטי שטיין / המקום בו...
חוליית שודדי כספות נעצרו בשפלה
כח משימה מיוחד שהקים מפקד מחוז מרכז - ניצב אבי...
ריקוד מושחת זה דווקא כיף, וקל ללמוד
יקום מי שלא האמין שיוכל לרקוד אי פעם ריקוד מלהיב...