Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך מרגיעים סחרחורת?

איך מרגיעים סחרחורת?
קרדיט pexel

סחרחורת היא תופעה נפוצה וכ-400 אלף אנשים בישראל סובלים מהתופעה בדרגת חומרה כזו או אחרת. הסחרחורת יכולה להופיע בכל גיל, התופעה שכיחה בעיקר אצל נשים, ויש סוגים שונים של סחרחורות, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול מותאם אישית.

איך מרגיעים סחרחורת?
קרדיט pexel

סחרחורת, באנגלית Dizziness, היא מושג כללי לתיאור תחושות שונות. הסוגים העיקריים של סחרחורת הם:

    • סחרחורת סיבובית (ורטיגו) – תופעה נפוצה מאוד, בוורטיגו יש תחושה של סיבוב עצמי או סיבוב של הסביבה, כאשר אין באמת תנועה, לכן התחושה מזכירה סיבוב בקרוסלה. 

 

  • חוסר יציבות או אובדן שיווי משקל – האדם שחווה סחרחורת סובל מתחושה של נפילה או אובדן שיווי משקל, לכן הוא זקוק לתמיכה ומשתמש בקירות, ברהיטים, באנשים או באביזרי עזר להליכה.
  • תחושה של שיוט, ציפה או נדנוד – הסחרחורת גורמת לתחושה של ציפה, שיוט או נדנוד, כמו שמרגישים כאשר עומדים על סיפון כלי שיט, הגוף מתנדנד מצד לצד או קדימה ואחורה, והתחושה היא בעיקר פנימית.
  • טשטוש ותחושת התעלפות – הסחרחורת גורמת לתחושה של חוסר מיקוד בזמן הזזת הראש (אוסילופסיה), ובמצב זה קשה לקרוא שלטים וספרים ורבים מתקשים לקרוא מידע ולצפות במסכי המחשב והמכשירים הסלולריים.

 

גורמים וטריגרים לתופעת הסחרחורת

הגורמים העיקריים לסחרחורת הם הפרעה באוזן הפנימית, פגיעה במערכת הווסטיבולרית האחראית על שיווי משקל, מחלת נסיעה או מחלת ים, מצב רפואי כמו זרימת דם לקויה, פציעות וזיהומים שונים, ולפעמים סובלים מהתופעה בגלל תופעות לוואי של תרופות.

במהלך אבחון רפואי לסחרחורת בוחנים את התסמינים עליהם המטופל מתלונן ובודקים את הטריגרים שמעוררים את הסחרחורת, הטריגרים מספקים מידע חשוב לאבחון הגורמים האפשריים לתופעת הסחרחורת.

גורמים נוספים לסחרחורת יכולים להיות מחלות והפרעות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה ופרקינסון, וגורמים נוספים לתופעה נובעים על רקע של התייבשות, מכת חום, תרופות שונות, אנמיה, היפוגליקמיה, גיל, גנטיקה והפרעות חרדה.

מה ההבדל בין סחרחורת רגילה לסחרחורת מסוג ורטיגו?

בסחרחורת מסוג ורטיגו יש תחושה של תנועה סיבובית, למרות שבפועל אין באמת תנועה. ורטיגו נובע מפגיעה במערכת הווסטיבולרית (מערכת שיווי משקל), המערכת מספקת מידע למוח על מיקום הגוף במרחב ועל תנועה. המערכת הווסטיבולרית כוללת מרכיבים שונים כמו עצב וסטיבולרי, גרעינים וסטיבולריים הממוקמים בגזע המוח, איבר שיווי משקל הנמצא באופן הפנימית, תעלות ועוד. אם אחד ממרכיבי המערכת נפגע, המוח מקבל מסר של תנועה למרות שבמציאות הגוף לא נמצא בתנועה.

בוורטיגו מרגישים כאילו העולם סובב מסביב לאדם או שהאדם סובב בתוך סביבתו, בשונה מסחרחורת רגילה שבה לרוב אין תחושה סיבובית לכן גם לא סובלים מתסמינים מוכרים של ורטיגו כמו בחילות, תחושת התעלפות ועוד.

דרכי טיפול בסחרחורת

טיפול בסחרחורת מותאם באופן אישי ולאחר אבחון מקצועי. הטיפול בתופעה עשוי להיות תרופתי ולכלול גם תרגילי פיזיותרפיה ושיווי משקל. אם לא מוצאים את הגורמים לתופעה הרופא ימליץ לרוב על תרופות מרשם וטיפולים נוספים כמו פסיכותרפיה עבור אנשים הסובלים מסחרחורת על רקע של הפרעות חרדה. בנוסף, ניתן לטפל בסחרחורת על ידי הזרקת תרופות אנטיביוטיות לאוזן הפנימית, תמרוני תנוחת ראש כדי להחזיר את הקריסטלים למקומם (טיפול בוורטיגו), דיאטה דלת מלח לאנשים הסובלים מסחרחורת בגלל מחלת מנייר, ניתוח להסרת איבר שיווי המשקל, הליך סתימת תעלות ועוד.

בזמן התקף סחרחורת ניתן להרגיע את התופעה באמצעות מיקוד המבט באובייקט קרוב עד שהסחרחורת חולפת, נשימות עמוקות וארוכות, תרגיל חצי גלגול המקל על התסמינים, ומומלץ להימנע מעישון ואלכוהול ולהקפיד על תזונה נכונה ובריאה. כמו כן, כדאי להקפיד על תרגילי פיזיותרפיה המקלים על התסמינים ומשפרים את איכות החיים של המטופל.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
הכול על הובלות באזור המרכז
בשעה טובה מצאתם את הדירה שתמיד חלמתם עליה באזור המרכז?...
מה זה תכנון פנסיוני?
תכנון פנסיוני הוא תהליך של קביעת יעדי הכנסה מפנסיה ואת...
אפשר לשכוח מההתמכרות- תהליך גמילה אפקטיבי
נדמה שיותר מכל תחום נפשי, אין מי שיוכל להבין לעולמם...
רוצים שדברים יתנהלו בדרככם גם בעתיד? דאגו למסמך המתאים
בשל הרפואה המתקדמת ועליה בתוחלת החיים, אדם יכול לחיות היום...
כל החוזקות מאחורי לימוד תנוחות יוגה לילדים
יוגה היא מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגול יציבות גופנית שקיים כבר...
טיפול נכון בבעלי חיים מתחיל במרפאה
כל מרפאה וטרינרית היום מציעה לכל בעל חיות מחמד שירותים...
אולם לברית במרכז
חגיגה מרגשת במיוחד שיכולה להיות לזוג, היא הברית של הבן...
יצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים
עיצוב פנים למשרד הוא תחום מתמחה המתמקד ביצירת חללי עבודה...
להפוך להיות המאסטרים של חייכם
זה הזמן לקחת את החיים בידיים ולהשתמש בכל המידע המגיע...
מהם שירותי מחשוב לעסק ולמה הם כל כך חשובים?
כולנו עובדים עם מחשבים. זה נכון לגבי מי שמנהל עסק...