Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מכירים חולה בסרטן ריאה גרורתי? יש עדכונים שאתם צריכים לדעת

מכירים חולה בסרטן ריאה גרורתי? יש עדכונים שאתם צריכים לדעת
תמונה, קרדיט ל stockunlimited

מתרופות ביולוגיות שעובדות בדיוק נגד התאים הסרטניים ועד אימונותרפיות שיודעות לרתום את מערכת החיסון- השנים האחרונות הביאו בשורות רבות לחולים בסרטן ריאות גרורתי. הכירו את החידושים שצריך לדעת אם אתם, או קרובים לכם, אובחנתם בסרטן ריאות בשלב 4.

האבחנה בסרטן ריאות בשלב 4 יכולה להיות משתקת ולהפוך את חייך על פיהם. אנחנו יודעים שכחולה בסרטן ריאה גרורתי תדרש לשלוט בזמן קצר בנתונים רבים ועל בסיסם להחליט החלטות חשובות רבות שנוגעות לחייך ובראשן: איזה טיפול לבחור?

בשנת 2018, בחירת הטיפול בסרטן ריאות גרורתי מתבססת לעיתים קרובות על מאפיינים ביולוגיים ייחודיים שמשתנים בין חולה לחולה, כך שבנוסף למושגים רפואיים סבוכים תצטרך לשלוט גם במושגים ביולוגיים שחשובים להתאמת הטיפול שלך, למרות שאינך איש צוות רפואי או מדען.

מכירים חולה בסרטן ריאה גרורתי? יש עדכונים שאתם צריכים לדעת
תמונה, קרדיט ל stockunlimited

מה מיוחד בסרטן ריאות גרורתי?

סרטן ריאות גרורתי, או סרטן ריאות בשלב 4, הוא מצב מתקדם של סרטן ריאות. בשלב זה, תאים סרטניים מהריאה נדדו לאיברים אחרים, לרוב למוח או לעצמות, והתפתחו שם לגידולים סרטנים שניוניים שנקראים 'גרורות'. הגרורות יכולות להתפתח ולגרום לכאב ולפגיעה בתפקוד האיברים שבהם הן שוכנות.

בעוד שהטיפול בסרטן ריאות בשלבים מוקדמים יותר מתמקד בניתוחים ובהקרנות שמטפלות באופן נקודתי בגידול הראשי בריאה, בסרטן ריאות בשלב 4 הטיפול מתמקד בטיפולים תרופתיים שונים שמסוגלים לפגוע בכל תאי הסרטן בגוף- הן בגידול הראשי והן בגרורות.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים טיפול בסרטן ריאות גרורתי?

סרטן ריאות גרורתי, כמו סרטן ריאות באופן כללי, הוא קבוצה רחבה של מחלות ומצבים רפואיים, שלכל אחד מהם יש לגשת בצורה שונה. לכן, לפני שתבחרו את הטיפול למחלתכם חשוב שתדעו את התשובות הבאות בנוגע למחלה שלכם:

  1. איזה סוג סרטן ריאה יש לי? הסוג המדויק של סרטן הריאה שלך יכול להשפיע מאוד על בחירת הטיפול הטוב ביותר עבורך. בין סוגי סרטן הריאה הנפוצים ביותר ניתן למצוא את סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) שגורם לכ-85% ממקרי המחלה וסרטן ריאה מסוג תאים קטנים (SCLC) שאחראי לכ-10% ממקרי המחלה.
  2. כמה גרורות יש לי והיכן הן? למרות שמספיקה גרורה בודדת כדי להגדיר את המחלה כמחלה בשלב 4, מחקרים מסוימים מציעים שיכולה להיות תועלת בהסרת נקודתית של גרורה בודדת או גרורות בודדות שתתבטא בשיפור בתוחלת החיים ובאיכותם.
  3. השאלה החשובה ביותר בשנת 2018- אלו בדיקות מולקולריות (ביולוגיות) חשוב לעשות לתאי הגידול? גידולים סרטניים מבטאים תכונות ביולוגיות שונות, גם אם הם מאותו סוג של סרטן ריאה. תכונות ביולוגיות אלה משתנות בין חולה לחולה ויכולות להשפיע באופן דרמטי על יעילות של טיפולים חדשניים מסוימים על מחלתך. ככלל, הבדיקות המולקולריות החשובות ביותר שניתן לבצע לתאים בסרטן ריאות גרורתי הן המצאות של PD-L1, BRAF, ROS1, ALK, EGFR. נוכחות של כל אחת מהתכונות הביולוגיות האלה בתאי הגידול שלך יכולה להשפיע על הסיכוי שלך להתאים לטיפול תרופתי מתקדם באמצעות טיפולים ביולוגיים או אימונותרפיות.

 

טיפול כימותרפי בסרטן ריאות גרורתי

במשך עשרות שנים, הטיפול התרופתי העיקרי עבור סרטן ריאות גרורתי היה הטיפול הכימותרפי. במסגרת הטיפול הכימי, תקבל תרופות שפוגעות בחלוקת התאים הסרטניים אך גם בחלוקת התאים הבריאים. פגיעה זו בתאים הבריאים נוטה לגרום לתופעות הלוואי שמיוחסות לטיפולים כימותרפיים ובהן: עייפות, נשירת שיער, שלשולים והקאות.

למרות תופעות לוואי אלה, חשוב לדעת שטיפול כימותרפי לסרטן ריאות גרורתי יכול לשפר גם את איכות החיים על ידי האטת התקדמות המחלה והקטנת גודל הגרורות. כמו כן, חשוב לדעת שלמרות שכימותרפיות הן קבוצה וותיקה יחסית של תרופות, כימותרפיות חדשות נבדקות ומאושרות לשימוש מעת לעת והן נוטות להיות יעילות ובטוחות יותר ממה שהיו בעבר.

ההתקדמות המרעישה של המאה ה-21: אימונותרפיה

תרופות אימונותרפיות עושות שימוש במערכת החיסון הטבעית של הגוף כדי לחשוף תאים סרטניים ולהילחם בהם. הן עושות זאת לעיתים קרובת תוך גרימת תופעות לוואי מועטות יחסית לטיפולים כימותרפיים.

 סרטן ריאה נחשב אחד מסוגי הסרטן שהרוויחו במידה הרבה ביותר מכניסת הכימותרפיות לחיינו.

 

מה צריך לקרות כדי שהאימונותרפיה תעבוד?

לצורך פעילות יעילה, התרופות האימונותרפיות עושות שימוש במולקולות מסוימות שמתבטאות על גבי התאים הסרטניים ובהן PD-L1. ככל שהחלבון PD-L1 יבוטא באופן חזק יותר בתאי הגידול, כך צפוי שתרופות אימונותרפיות מסוימות יפעלו ביעילות רבה יותר נגד תאי הגידול. תכונות ביולוגיות אחרות, כמו עומס מוטציות גבוה או אי-יציבות גנטית יכולות לחזות גם הן תגובה יעילה לטיפול.

על פי מספר מחקרים שבוצעו לאורך השנים ושכללו מאות חולים, התרופות האימונותרפיות יכולות לעורר תגובה שתקפיא את התקדמות המחלה או אף תסיג אותה לאורך חודשים עד שנים בעשרות אחוזים מהחולים המתאימים.

הטיפול האימונותרפי יכול להינטל לבדו או בשילוב עם טיפול כימותרפי, בהתחשב בגורמים ייחודים ריבם.

טיפול מתקדם צריך לעבור בבדיקה מולקולרית

כפי שהסברנו, טיפולים חדשניים רבים מתבססים על קיומן של תכונות ביולוגיות שמופיעות רק בחלק מהחולים ובהן PD-L1, עומס מוטציות גבוה או חוסר יציבות גנטית. בנוסף לעובדה שבדיקות מולקולריות יסייעו לכם לחזות את יעילות התגובה לטיפול, המדינה תממן עבורכם טיפולים אימונותרפיים מסוימים רק אם ביצעתם בדיקות מולקולריות מסוימות לגידול.

את הבדיקות הביולוגיות האלה ניתן לבצע באמצעות נטילת דגימה מתאי הגידול (ביופסיה) או באמצעות דגימת דם פשוטה (ביופסיה). דגימות אלה נשלחות לרוב למעבדות מתקדמות בעלות תקנים מחמירים ברחבי העולם שם מעובדת הדגימה תוך ימי עבודה בודדים.

סיכום

האבחון בסרטן ריאות גרורתי (הידוע כסרטן ריאות בשלב 4) הוא בשורה קשה עם השלכות מרחיקות לכת על חייך ועל חיי קרובייך. היום, חולי סרטן ריאות גרורתי יכולים לקבל מטריה רחבה של טיפולים תרופתיים ואחרים שיכולה להביא לשיפור משמעותי בתוחלת החיים ובאיכותם, תוך תופעות לוואי מעטות מבעבר.

גולת הכותרת של טיפולים חדשים אלה הם הטיפולים האימונותרפיים שעושים שימוש במערכת החיסון הטבעית של הגוף כדי להילחם בסרטן. כדי לבצע התאמה מיטבית של טיפולים אלה ולזכות במימון המדינה לטיפול יש לבצע בדיקות מולקולריות באמצעות בדיקת תאי הגידול לאחר ביופסייה או אף באמצעות בדיקת דם פשוטה.

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
מקצועיות וניסיון משפטי רחב היקף: משרד עורכי דין קורל פרג'יאן
משרד עורכי דין קורל פרג'יאן מתמחה במתן שירותים משפטיים מקצועיים...
השלב הראשון לאחר תאונה
תאונות יכולות לגרום לנזקים שונים. בשפה המשפטית, נזקים פיזיים ורגשיים...
איך נגמול את הילד מחיתולים בהצלחה
אם תשאלו הורים בכל רחבי העולם, אין ספק כי אלו...
מה צריך לדעת על בדיקת ראייה לרישיון נהיגה?
כל אדם שנוהג יודע כי אחד הדברים החשובים ביותר שעליו...
עורך דין פלילי- לליווי בכל השלבים וההליכים
רבים רואים את המשפט הפלילי ככזה הנוגע רק לאנשים הנמצאים...
לכל תאונה השלכות קשות לעתיד
תאונות רבות גוררות איתן השלכות קשות לעתיד אבל מי שנפגע...
מומחיות במגוון תחומים משפטיים
משרד עורכי דין לירון ארהרדט, המתמחה בתחום דיני הנזיקין, מציע...
איך מבצעים צילומים מסחריים בצורה נכונה?
כל מי שיש לו עסק ומוכר שירות או מוצרים שונים...
מה הן ההשפעות של גלי הרדיו על העור שלנו?
תדר רדיו (RF) הוא סוג של "חום ממוקד" שעשוי לחמם...
על מה מסתכלים לפני שנכנסים לדירה חדשה
כאשר אנו רוכשים או שוכרים דירה, יהיו דברים חשובים שנוודא...