Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך פותחים עוסק פטור בשנת 2023

איך פותחים עוסק פטור בשנת 2023
credit pixabay

עוסק פטור הוא עצמאי בעל מחזור עסקאות שנתי נמוך, הוא אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו ועליו להוציא קבלות. כדי לפתוח עוסק פטור יש להגיש בקשה מסודרת לפתיחת התיק ברשויות המס, וכיום ניתן לפתוח באופן אוטומטי ומקוון את התיק במע"מ ובמס הכנסה. אם העוסק הפטור מתכנן להעסיק עובדים או שהוא שוכר נכס לטובת הפעילות העסקית שלו, עליו לפתוח גם תיק ניכויים על מנת לדווח על העובדים ו/או על התשלום עבור השכירות.

בכתבה זו נציג בפניכם את השלבים לפתיחת תיק עוסק פטור ונבין מדוע כדאי לפנות למשרד רואי חשבון לצורך ליווי פתיחת התיק ברשויות המס השונות.

מי יכול להיות עוסק פטור?

כדי לפתוח תיק עוסק פטור ברשויות המס יש לעמוד בתנאים הבאים:

  • מחזור עסקאות שנתי (לא רווח) בעסק לא יעלה על 107,692 ₪, נכון לשנת 2023. יש לציין כי התקרה שנקבעה כדי להית עוסק פטור בשנת 2022 עמדה על 102,292 ₪.
  • העוסק לא נמנה על מקצועות ועיסוקים המפורטים בתקנה 13 לתקנות מס ערך מוסף. התקנה קובעת סוגי עיסוק המחייבים פתיחת עוסק מורשה, לדוגמה עורכי דין, אדריכלים, רואי חשבון, יועצי מס, מתווך מקרקעין, מהנדסים, רופאים וכיוצא בזה.

אדם שהוא גם שכיר יכול לפתוח תיק עוסק פטור, והמעמד שלו ייקבע לפי מחזור העסקאות השנתי בבית העסק, וזאת בלי לכלול את ההכנסה שלו כשכיר.

כדאי לדעת כי מטרת הרישום של עוסק פטור הינה להקל על עוסקים קטנים עם מחזור מכירות שנתי נמוך, והמעמד במע"מ כעוסק פטור פוטר את העוסק מדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ. העוסק הפטור לא רשאי לחייב את לקוחותיו במע"מ והוא אינו חייב בהעברת המע"מ לרשות המסים בגין העסקאות שהוא מבצע. מסיבה זו העוסק הפטור אינו יכול לקזז מע"מ בגין ההוצאות והרכישות השוטפות שלו, כלומר הוא אינו רשאי לקזז מס תשומות.

שלבים לפתיחת עוסק פטור

כדי לפתוח תיק עוסק פטור יש למלא ולהגיש בקשה לפתיחת התיק באופן מקוון לחלוטין באתר רשות המסים. יש לצרף לבקשה מסמכים נדרשים, אפשר לשלוח את הבקשה והמסמכים הרלוונטיים גם באמצעות דואר אלקטרוני. חשוב לדעת כי אין צורך להגיע פיזית למשרדים של רשויות המס כדי לפתוח את התיק.

אם מגישים את הבקשה באמצעות דואר אלקטרוני יש למלא טופס 821 למע"מ ולמלא ולהגיש את טופס 5329 למס הכנסה (דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה). חשוב לצרף את המסמכים הנדרשים כמו חוזה שכירות או רכישה אם העוסק הפטור מתכנן להפעיל את העסק שלו בנכס שכור, טופס 4440 חתום על ידי עורך דין עבור זוגות נשואים החיים בנפרד ומעוניינים להגיש בקשה בנפרד.

ברשויות המס בודקים את הבקשה ולאחר אישורה התיקים נפתחים באופן אוטומטי ומיידי במע"מ, במס הכנסה ובמערך הניכויים. העוסק נדרש לפתוח תיק עצמאי גם במוסד לביטוח לאומי ועליו לשלם דמי ביטוח בהתאם לנתונים אותו הוא ממלא בטופס דין וחשבון רב שנתי (טופס 6101).

חשיבות הליווי של רואה חשבון בתהליך פתיחת עוסק פטור

הרישום ופתיחת התיק ברשויות המס אינם עולים כסף, אך מומלץ לבצע את תהליך הרישום בליווי של רואה חשבון מנוסה. בעזרת רואה חשבון ניתן לפתוח את התיקים ברשויות המס ישירות מהמחשב שלו שמחובר למערכת המחשוב של רשות המסים, ורואה החשבון מסייע בבחירת צורת ההתאגדות העסקית המתאימה ביותר, ובנוסף הוא מלווה את העוסק ומסייע לו בתחומים כמו הנהלת חשבונות, הגשת דוחות למע"מ ומס הכנסה, ייצוג בפני רשויות המס, תכנוני מס ועוד.

המאמר באדיבות משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות' – היכנסו לאתר למידע נוסף!

כתבות נוספות שתרצו לקרוא
מקצועיות וניסיון משפטי רחב היקף: משרד עורכי דין קורל פרג'יאן
משרד עורכי דין קורל פרג'יאן מתמחה במתן שירותים משפטיים מקצועיים...
השלב הראשון לאחר תאונה
תאונות יכולות לגרום לנזקים שונים. בשפה המשפטית, נזקים פיזיים ורגשיים...
איך נגמול את הילד מחיתולים בהצלחה
אם תשאלו הורים בכל רחבי העולם, אין ספק כי אלו...
מה צריך לדעת על בדיקת ראייה לרישיון נהיגה?
כל אדם שנוהג יודע כי אחד הדברים החשובים ביותר שעליו...
עורך דין פלילי- לליווי בכל השלבים וההליכים
רבים רואים את המשפט הפלילי ככזה הנוגע רק לאנשים הנמצאים...
לכל תאונה השלכות קשות לעתיד
תאונות רבות גוררות איתן השלכות קשות לעתיד אבל מי שנפגע...
מומחיות במגוון תחומים משפטיים
משרד עורכי דין לירון ארהרדט, המתמחה בתחום דיני הנזיקין, מציע...
איך מבצעים צילומים מסחריים בצורה נכונה?
כל מי שיש לו עסק ומוכר שירות או מוצרים שונים...
מה הן ההשפעות של גלי הרדיו על העור שלנו?
תדר רדיו (RF) הוא סוג של "חום ממוקד" שעשוי לחמם...
על מה מסתכלים לפני שנכנסים לדירה חדשה
כאשר אנו רוכשים או שוכרים דירה, יהיו דברים חשובים שנוודא...